Rijk Zwaan wint Grüner Merkur 2015
Volgens de jury toont Rijk Zwaan hoe samenwerking met de gehele groenteketen kan bijdragen aan de ontwikkeling van succesvolle producten. 'Alleen zo kunnen de wensen van consumenten en toekomstige trends in kaart worden gebracht. De voortdurende uitwisseling van kennis en de vooruitziende blik van de onderneming vormen een uitstekende basis om zorgvuldige keuzes te maken in onderzoek en ontwikkeling.'
Investeringen in R&D
Rijk Zwaan is sterk gefocust op innovatie; het familiebedrijf richt zich op de lange termijn en investeert jaarlijks circa 30% van de omzet in onderzoek en ontwikkeling. 'Rijk Zwaan slaagt er telkens weer in om innovatieve producten op de markt te brengen die de sector een blijvende impuls geven en het assortiment verbreden. Daarmee bewijst Rijk Zwaan de branche een uitstekende dienst', aldus de jury.
Jan Doldersum ontvangt de prijs van Jochem Wolthuis
Ketenprojecten
Duitsland is voor Rijk Zwaan een belangrijke markt. Begin jaren '90 werden hier door Rijk Zwaan al de eerste ketenprojecten opgestart waarin aanbod van telers met dezelfde rassen werden gekoppeld aan de vraag van retailers. Al snel speelde Rijk Zwaan ook in op de specifieke wensen van snijderijen, food service bedrijven en andere schakels in de keten. Door die samenwerking kon onder meer gemakssla Salanova worden geïntroduceerd – winnaar van de Fruit Logistica Innovation Award 2006 - en vond een succesvolle verbreding van het tomatenassortiment plaats. In 2012 werd social salad network Lovemysalad.com gelanceerd, waar de professionele groenteketen in contact kan komen met de consument.
Win-win situaties
In de afgelopen 20 jaar hebben we wereldwijd vele langlopende partnerships opgebouwd, waarin we altijd streven naar win-win situaties‛, aldus Manager Marketing & Business Development Jan Doldersum. ‚We zijn heel trots op de toekenning van de Grüner Merkur en zien deze waardering vanuit de sector als een stimulans om op dezelfde voet door te gaan. Ook in de toekomst willen we samen met onze partners blijven werken aan gezonde en aantrekkelijke producten, en daarmee de wereldwijde consumptie van groenten verhogen.‛
De Grüner Merkur is een initiatief van het Duitse vaktijdschrift Fruchthandel en wordt ieder jaar uitgereikt aan een persoon of organisatie in de internationale groente en fruithandel.
Meer informatie over de Grüner Merkur is hier te vinden.