Hoe werd boerenkool de populairste groente van de VS?
Laten we eerlijk zijn: wie knaagde er tien jaar geleden vol enthousiasme op een salade met boerenkool? Wie at er chips van boerenkool? En nog erger: wie gooide er een handje boerenkool in de blender om de dag te beginnen met een smoothie van boerenkool? Niemand. Een paar gezondheidsfreaks misschien, maar over het algemeen niemand. Boerenkool in een stamppot met wat gehaktballen, terwijl het buiten vroor - prima. Boerenkool bij je ontbijt? Geen optie. Maar de wereld is veranderd.
Terecht: de bladgroente zit bomvol vitamine A, C en K, ijzer en calcium. Je kunt het eten als salade, koken, wokken - maar ook bakken tot chips of in een smoothie gooien. Maar laten we eerlijk zijn: boerenkool is niet de enige groente bomvol vitaminen. Spinazie is volgens wetenschappers zelfs precies even gezond. Toch lukt het die groene blaadjes niet om een soort popster van de groenten te worden. Van een nationale Spinazie-dag heeft nog niemand gehoord, terwijl op de Amerikaanse kalender op 1 oktober toch echt Nationale Kale Day staat. De boerenkoolproductie in Amerika nam tussen 2007 en 2012 met 60% toe. De groente stond 50% vaker op Amerikaanse menukaarten.
Reclamebureau
De reden hierachter? Een briljant reclamebureau en een verenigde sector. Branche-organisatie American Kale Association huurde reclame-goeroe Oberon Sinclair en zijn PR-bureau My Young Antie in om rond de brassica een merk te kweken. Geen slechte keuze: het PR-bureau had het New Yorkse restaurant The Fat Radish al binnen als klant en daar stond boerenkool al vanaf de opening, in 2010, op het menu. Hun inmiddels wereldberoemde, Ceasar Salad werd een van de eerste.
Maar er gebeurde meer. Sinclair praatte met zijn contacten uit de modewereld en besloot een T-shirt aan het promotiemateriaal toe te voegen. Niet alleen een hip T-shirt, maar ook nog eens een T-shirt dat gekoppeld werd aan het Edible Schoolyard Project. Dankzij deze relatie met kinderen werd ook meteen de volgende generatie boerenkooleters bereikt.
Duurzaam en lokaal
Vanuit restaurants in NYC werd de boerenkool-trend langzaam steeds verder verspreid. Terwijl consumenten in het hele land steeds geïnteresseerder raakten in gezond, duurzaam en lokaal product, werd Instagram door zowel health-goeroes als food-bloggers volgezet met foto's van gerechten met boerenkool - de ultieme superfood.
In 2011 bakte actrice Gwyneth Paltrow boerenkoolchips in talkshow Ellen. Gelijktijdig vochten T-shirtmakers bij de rechter om de tekst "Eat More Kale". Volgens een ander bedrijf was de slogan ordinaire namaak van hun slogan "Eat Mor Chikin". Meer en betere aandacht kan een groente zich nauwelijks wensen. Vervolgens nam Time Magazine de groente ook nog op in de Top 10 Food Trends. In 2013 ging het magazine Entrepeneur zelfs alweer op zoek naar 'de volgende boerenkool'. Maar het was nog niet het hoogtepunt van de boerenkool-gekte. In datzelfde jaar verscheen namelijk het boek '50 tinten boerenkool', waarin een dokter en een chef samen 50 'bevredigende' recepten met boerenkool publiceerden.
Boerenkool koken met Gwyneth Paltrow en Ellen Degeneres
Fast-food ketens
Hoeveel werk Sinclair en haar team in de promotie van boerenkool hebben gestoken, is onbekend, even als om wat voor bedragen het gaat. Maar het lijkt er wel op dat de stap om marketing serieus te nemen en te kiezen voor een groot bureau met bijzondere connectie: geen slechte was. Bovendien laat het zien dat marketing niet alleen iets is voor grote fast-foodketens, maar ook de gewone groente vooruit kan helpen.
Ironisch genoeg eindigt het mogelijk ook tot de ondergang van de groente. Desgevraagd gaf een woordvoerder van McDonalds aan dat het bedrijf mogelijk boerenkool toevoegt aan het menu, aangezien het altijd in wil spelen op de wens van klanten. Starbucks, de mega-koffieketen, voegde smoothies met boerenkool al toe aan de menukaart. Het toont dat boerenkool volledig mainstream is geaccepteerd en overal aanwezig. En de stap na mainstream is uit de mode. Volgens trendwatchers is het gedaan met de boerenkool en staat neefje bloemkool te trappelen om zijn plaats in te nemen. Bloemkool kun je namelijk snijden en marineren als steak, vermalen tot een soort rijst en gebruiken als een volledig Paleo-dieetwaardige pizzabodem. Wat wil je nog meer?
Via www.self.com