Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Julian Santegoeds, Wijnen Square Crops:

“Op kostprijs kunnen we geen slagen meer maken”

Tholen - Voor Wijnen Square Crops komt er een bijzonder jaar aan. De aardwarmtebron van het bedrijf is recentelijk opgeschaald en om het aardwarmtenetwerk verder uit te breiden, worden komend jaar partners gezocht. Ook de afzet van het bedrijf verandert. Vanaf 1 januari is het bedrijf aangesloten bij Harvest House. "Op kostprijs kunnen we geen slagen meer maken. We moeten andere wegen zien te bewandelen", vertelt financieel directeur Julian Santegoeds.

De tijden zijn moeilijk in de glastuinbouw. Dat merkt ook Julian Santegoeds, financieel directeur bij Wijnen Square Crops. Het bedrijf teelt op 50 hectare paprika's en komkommers en is daarmee een van de grootste teeltbedrijven van Nederland. En juist door de tegenslagen en de moeilijke situatie van de tuinbouw, staat het bedrijf op scherp. "We laten niets liggen. Iedereen is zich bewust van de situatie en doet 100% zijn best. Als ondernemer vaar je wel bij dit soort tijden. Niet in financiële zin, maar wel qua uitdaging en plezier in je werk. Wijnen Square Crops is "alive and kicking."



Aardwarmte
Uitdagingen liggen er genoeg voor Wijnen. Pasgeleden is toestemming verkregen om het debiet van de aardwarmtebron op te schalen. "We kunnen meer duurzame energie produceren. Waar we voorheen 66% van onze vestiging in Californië voorzagen van duurzame energie, gaan we nu naar 90%. Dan is 32 hectare bijna geheel voorzien van aardwarmte." De pomp wordt hiervoor stapsgewijs op een hogere frequentie gezet en dat levert uiteindelijk naar verwachting 250 kuub met 80 graden op – 11 Megawatt. Het brengt het bedrijf in een nieuwe positie. "We hebben nu ook WKK-vermogen over. Dat gaan we verkopen." En Santegoeds ziet meer potentie in geothermie. Het bedrijf wil een leidingnetwerk opzetten. "Zodat we ook andere bedrijven kunnen voorzien van duurzame warmte. Uit de bron kunnen we dan onze buren beleveren", vertelt hij. Het aanleggen van deze infrastructuur is een behoorlijke investering. Daarom zoekt het bedrijf naar partners om dit op te pakken.

Van ZON naar Harvest House
Naast de opschaling van de aardwarmtebron is er meer nieuws bij Wijnen Square Crops. Het bedrijf verlaat na 37 jaar ZON fruit & vegetables en sluit zich aan bij Harvest House. Zowel de paprika's als de komkommers gaan per 1 januari via de nieuwe coöperatie. "De Harvest House-telers geven ons het gevoel dat de coöperatie een middel is en geen doel", geeft Santegoeds als belangrijkste reden. "De belangen van de coöperatie liggen bij de telers. Samen met die telers, als onderdeel van het collectief, willen we onze producten zo goed mogelijk afzetten." Een concreet voorbeeld daarvan is het maken van langetermijnafspraken. "Wij willen weg van de daghandel. Het maken van termijnafspraken tegen fatsoenlijke prijzen spreekt ons als bedrijf meer aan."

Showroom
Om goede termijnafspraken te maken, wil Harvest House en Wijnen Square Crops de Nederlandse producten uit de anonimiteit halen. Om over dit soort zaken te kunnen praten, is een deel van het bedrijf ingericht als een soort showroom. In de kas staan tomaten, paprika's, komkommers in allerlei variëteiten. Het bedrijf wordt opengesteld voor verkopers en retailers. "Op kostprijs kunnen we geen slagen meer maken. Die concurrentieslag verliezen we met het buitenland. Wel kunnen we ons product waarde geven, dankzij de unique selling points van het Nederlandse product. Als we verkopers laten zien wat er mogelijk is, kun je praten over verpakkingen, logistiek, kwaliteit, CO2 foorprint/geothermie en het langer in de schappen houden van het Nederlands product. Als je hierover afspraken wil maken met de retail, moet je je product niet anoniem verkopen."

GMO
De stap naar Harvest House betekent ook afscheid van de GMO. Wijnen Square Crops maakt als sinds 2011 geen gebruik meer van deze mogelijkheden. "Alle afspraken zijn we nagekomen. We willen niet belast worden met verplichtingen waar we zelf niets aan hebben. De GMO staat voor de oude economie. Dat was er eenmaal, maar komt niet meer terug." Betekent dit ook dat het bedrijf meer bezig wil zijn met de vermarkting van de producten? "We denken dat daar de toekomst ligt. We willen marktgerichter produceren. We hebben oog voor wat er in de markt gebeurt en willen daar, in nauwe samenwerking met het verkoopteam van Harvest House, deel vanuit maken", vertelt Santegoeds. "We zijn al heel goed in efficiënt produceren. Op kostprijs kunnen we geen slagen meer maken. We moeten andere wegen zien te bewandelen."

Voor meer informatie:
Wijnen Square Crops
www.square-crops.com

Voor verkoopinformatie:
Harvest House
Honderdland 415
2676 LV Maasdijk
T +31 (0) 174 519 201
+31 (0) 174 519 201

www.harvesthouse.nl