Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud Huirne, Rabobank

"Middensegment onder druk, kansen voor prijsbewuste en premium producten"

"Ik zou willen dat jullie net zoveel zouden weten van Food als van Agri." Dat krijg ik vaak te horen in gesprekken met ondernemers uit de voedselketen. Herkent u deze opmerking? En wat vindt u ervan?", vraag Ruud Huirne zich af in een blog. "Er wordt gesuggereerd dat de Rabobank vooral een focus heeft op Agri."

"Onze ambitie is kraakhelder! De Rabobank is zich bewust van de noodzaak van een sterke, vaak internationale foodketen en wil in alle schakels van die keten ondernemers faciliteren. Daarbij nemen we onze verantwoordelijkheid en we leveren een bijdrage aan het mondiale wereldvoedselvraagstuk. Voldoende én gezond voedsel voor alle mensen op onze aarde is een enorme uitdaging.

Ik noem u een paar trends die er toe doen:

  • Meer monden voeden, en tegelijkertijd neemt ook de welvaart mondiaal toe. Vooral een sterk groeiende middenklasse in Azië en Afrika. Deze mensen wonen in steden, met hun eigen logistieke problemen.
  • De hybride consument manifesteert zich steeds nadrukkelijker voor het schap. Het ene moment (doordeweeks) zeer prijsbewust, het andere moment (in het weekend) gaat de keuze naar het premiumproduct, ongeacht de prijs. Het middensegment staat onder druk.
  • Voedselverspilling, één op de drie calorieën gaat ergens in de keten verloren.

Enorme kansen dankzij kennis, ervaring en ondernemerschap
Meer aandacht voor Food dus! Er liggen geweldige kansen voor Nederlandse bedrijven. Food & Agri is verreweg de grootste industriële sector in ons land, die in belangrijke mate bijdraagt aan onze economische stabiliteit. Innovatie en export zijn daarin belangrijke pijlers.

Wat betekent dit voor u als ondernemer in de foodketen? Bent u klaar om met deze enorme uitdagingen aan de slag te gaan? Wat is uw toegevoegde waarde in de foodketen? Is de consument op zoek naar uw product? Is dit duurzaam? Hoe zit het met uw productiviteit en innovatie? Belangrijke vragen waarover wij graag met u sparren.

De opmerking waar ik deze blog mee begon, is goed gehoord. Wij stellen onze kennis aan u beschikbaar, bijvoorbeeld met onze Rabo Kennis App. Deze kennis kunt u verrijken met uw ervaringen en delen met andere schakels in de foodketen op onze netwerkgroep Rabobank Foodzone op LinkedIn. Ik ga graag de dialoog met u aan en daag u uit om samen de kansen te verzilveren!"

Bron: Rabobank
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer