Beebox: voedsel direct van het land naar de klant
Beebox wil de band tussen de consument en de boer terugbrengen en versterken door hen weer direct met elkaar in contact te brengen. Dit brengt transparantie en eerlijkheid terug in de voedselketen. In de voedselindustrie geldt dat boeren veelal slechts een marge van 20% krijgen. Daarbij komt dat 95% van het voedsel dat consumenten kopen niet uit de regio afkomstig is. Daarmee is biodiversiteit nagenoeg verdwenen uit Nederland en is de herkomst van het voedsel vaak niet te traceren. Franchisenemers van beebox leveren als verlengstuk van de boer direct verse producten uit de regio aan consumenten. Voor deze thuisbezorgdienst betaalt de consument niet meer dan in supermarkt en nagenoeg de helft van de consumentenprijs gaat direct naar de boer. De producten komen voor 100% uit Nederland en zijn voor minimaal 90% biologisch.Deze directe relatie tussen de boer en de consument heeft beebox nu nog verder willen versterken door klanten de mogelijkheid te bieden mede-eigenaar te worden van het bedrijf. Walter Halberstadt, directeur beebox, licht toe: "De achterliggende gedachte van weer meer betrokken raken bij een cruciaal deel van ons leven, voedsel, wordt voor consumenten heel concreet door letterlijk een deel van een bedrijf te kopen dat zich hier sterk voor maakt. Ons doel om de relatie tussen boer en klant terug te brengen, wordt zo nog beter gerealiseerd. Deze gedachte bleek zo waardevol dat er ook veel externe investeerders zijn ingestapt."
Daaraan ligt meer ten grondslag dan alleen eerlijk en gezond voedsel, zegt Halberstadt: "Zowel de beebox-klanten die zijn ingestapt, als de investeerders die voorheen geen klant waren, kunnen rekenen op een mooi rendement. Beebox werkt op dit moment toe naar een resultaat van meer dan 10% binnen drie jaar. Daarnaast heeft beebox zich tot doel gesteld de komende jaren uit te groeien tot een top 3 speler in de Nederlandse markt. De waardevermeerding die hier uit voort vloeit is voor investeerders zeer aantrekkelijk." Tevens kregen de investeerders afhankelijk van hun investering onder andere 5% korting op een beebox abonnement, een boek over duurzame initiatieven, keukengereedschap of deelname aan een beebox-evenement.
Korstiaan Zandvliet, CEO en mede-oprichter van Symbid, is ook positief: "Wij zien dat ondernemers die een duidelijke maatschappelijke meerwaarde weten te creëren, kunnen rekenen op steun van diverse partijen. De campagne van beebox laat tevens zien dat er een groep consumenten bestaat die op zoek is naar een manier om de relatie die ze hebben met een bedrijf te kunnen uitbreiden en versterken. Beebox is er bijzonder goed in geslaagd deze klantgroep aan te spreken."