Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jos van Mil: "Snackconcept staat in Amerika nog in de kinderschoenen"

Lokale telers verzorgen teelt Tommies in Mexico en VS

Tholen - Vorig jaar wonnen de Tommies de PMA Impact Award. Dat heeft de Nederlandse snackgroententeler geen windeieren gelegd. Inmiddels liggen de Tommies bij Walmart in de winkels en is er vanuit die retailer de vraag om de verschillende DC's landelijk in te vullen. "Maar onze grootste uitdaging is om de volumes te hebben, die ook nog eens voldoen aan de kwaliteit en smaak die je hoog wilt houden. We willen het merk graag groter maken, maar ook bewaken", zegt Jos van Mil.

Tijdens de PMA die afgelopen weekend in New Orleans werd georganiseerd namen de telers van de Tommies enkele nieuwe producten mee in een gouden koffer. "Wellicht zie je die volgend jaar terug als nominatie voor de Innovation Award. De reacties zijn erg positief. Het snackconcept staat in Amerika nog in de kinderschoenen en de Tommies zijn hier op het juiste moment op de markt gekomen. De concurrentie is minder groot dan in Nederland, maar ook hier moet je laten zien dat je blijft innoveren. Want de grote spelers in Amerika spelen inmiddels ook in op deze snackmarkt. Je moet je blijven bewijzen op de winkelvloer. Dat is ook de reden dat Walmart met ons verder wil", zegt de teler.

"Een snackconcept, zoals wij dat in samenwerking met The Greenery in de markt hebben gezet, zag je hier een aantal jaar geleden nog niet. Hier in de Verenigde Staten krijgen we ook de gelegenheid om de snackgroenten met de Tommies-clown te verkopen, bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk is er geen mogelijkheid voor eigen labels en worden alleen private labels gebruikt. In Duitsland zijn hier nog wel mogelijkheden voor. Met Tommies en Fred & Ed krijgen we wel de mogelijkheid om met een merk in de schappen te komen. We hebben met drie verschillende exporteurs Disney-concepten gedaan, maar op de één of andere manier maken kinderen geen verbinding tussen groenten en fruit en Disney. We hebben onze clown wel bij de kinderen als een echt snackproduct kunnen positioneren."



Tot enkele jaren geleden exporteerde Greenco via The Greenery het product nog van Nederland naar de Verenigde Staten, maar sinds twee jaar zijn er verschillende telers in Mexico en de Verenigde Staten die op contractbasis Tommies voor hen telen. "Geregeld gaan er mensen vanuit Greenco naar Mexico om de teelt te bekijken en de smaak en de kwaliteit van de Tommies te borgen. In Mexico telen is voor een Hollandse teler ook een nieuw fenomeen, maar met de hightech kassen zijn de instrumenten aanwezig om goede muziek te maken. Als je maar een goede dirigent hebt. Maar we zitten er bovenop. We beseffen dat we het merk dat we in al die jaren hebben opgebouwd, in een paar weken kunnen devalueren."



"Het goede klimaat in de goede gebieden van Mexico zorgen voor juiste temperaturen met veel licht. Deze omstandigheden komen de smaak van de tomaat zeker ten goede, waardoor we bijna jaarrond in Mexico een tomaat kunnen telen met een brix van 8-10. De lichtintensiteit is in de wintermaanden in Mexico nog beter dan de zomermaanden in Nederland en dat komt de smaak zeker ten goede". vervolgt Jos. "Wel wordt ook in de Verenigde Staten lokale teelt steeds belangrijker en dat is ook de reden dat we met Amerikaanse telers samenwerken. Mexicaans product blijft in Amerika Mexicaans, zoals dat in Nederland ook zo is met Spaans product. Maar als je met je merk kunt bewijzen dat de smaak goed is, wordt het land van herkomst toch minder belangrijk."

www.tommies.nl/

Jos bedankt iedereen voor de felicitaties voor zijn 50e verjaardag. Een uur na publicatie was hij al door zijn 150 gratis emmertjes met Tommies heen. Speciale dank gaat uit naar Gert Kogeler, die het logistieke gedeelte voor zijn rekening nam.....

Gerelateerde artikelen → Zie meer