Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
open dagen Albert Heijn-telers

“Als de prijs niet goed was, was ik wel overgestapt”

Tholen - Al ruim twintig jaar levert Peter Bos van Gebr. Bos zijn tomaten aan Albert Heijn, inmiddels via Best of Four. Op de Open Dagen, afgelopen weekend, vertelt hij over de relatie tussen de teler en de retail.


Peter Bos van Gebr. Bos in zijn kas

Afgelopen weekend waren de open dagen van de toeleveranciers van Albert Heijn. Tomatenkwekerij Gebr. Bos uit Made is lid van Best of Four en levert zo aan Albert Heijn. Vorig jaar deden ze mee aan de open dagen en ook dit jaar werden de deuren geopend. "Vorig jaar was het veel warmer", herinnert teler Peter Bos zich. "Toen vielen de open dagen in augustus en was het rond de dertig graden. Dat vonden veel bezoekers wel erg warm." Dit jaar was het zonnig en een aangenamere temperatuur. Of dat de oorzaak was, weet Bos niet, maar het bezoekersaantal van vorig jaar werd overschreden.


Overleg rassen
Sinds 1993 levert tomatenkwekerij Gebr. Bos uit Made hun tomaten aan Albert Heijn. In het begin van de jaren '90 werd op het bedrijf een tomaat geteeld die qua smaak onderscheidend was in de markt. "Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was het de Typico", vertelt Bos. De Albert Heijn was erover te spreken en via Veiling Breda kwamen de tomaten in de supermarkt te liggen. Het product van Bos wordt door Best of Four verhandeld en komt zo terecht bij Albert Heijn.


Open dagen! Geschminkt als tomaat de kas in en uiteraard veel aandacht voor de hommels.

Bos teelt op tien hectare in glastuinbouwgebied Plukmadeseweg. Zo'n 60% van hun product komt bij de Albert Heijn te liggen. Tussen de retailer en de teler vindt drie keer per jaar overleg over de teelt en het product plaats: in het voorjaar, in de zomer en in de herfst. Er wordt onder andere gekeken naar de smaak van het product, de prestaties in de keten, de presentatiemogelijkheden en de teelttechnische eigenschappen. In samenspraak wordt dan besloten welk ras er geplaatst wordt. Als dat een ras met een beduidend lagere opbrengst is, wordt er gesproken over een vergoeding. Daarnaast is de uitbetaling marktconform. "Misschien dat je door een slimmere logistiek iets beter uitkomt, maar veel maakt dat niet."

Kortingseis
Vorige week berichtte een melkleverancier niet aan de Open Dagen mee te doen omdat Albert Heijn niet kon garanderen nooit meer een kortingseis op te geven. Hoe staat Bos daarin? "Albert Heijn is geen Sinterklaas, maar ik ben niet bang om tekort te komen", vertelt de teler. "Als dat wel zo is, ga ik naar een ander toe. Daar komt bij dat als zij mij niet voort laten bestaan, het voor hun ook ophoudt." Over prijzen is dan ook geen gesteggel. Acties worden niet nadrukkelijk vooraf doorgesproken. "Maar na twintig jaar weten ze wel wanneer er een piek valt", besluit Bos. "Je weet daarin wel wat je aan elkaar hebt."


Gezellige drukte op de open dag: van 's ochtends elf tot 's middags vijf waren er mensen over de vloer.