Eijmert Kleijn op de Robocar
Het begon in 1992 met een soort kist op wielen, gemaakt vooreen klant van zijn buurman. "Die teelde komkommers en wilde een karretje dat automatisch van de teeltlocatie naar de sorteerruimte reed", vertelt Eijmert Kleijn, uitvinder van de Robocar. De eersteversie volgde een rode verfstreep. Die werd wegens snelle slijtage en vervuiling in de kas vervangen door een inductiedraad in de betonvloer. "Er werd nog in de vollegrond geteeld en kassen waren veel vuiler. Met de moderne kassen en substraatteelt van nu, had het misschien wel weer gekund met een rode streep", overweegt de uitvinder. Kleijn is al meer dan twintig jaar bezig met de ontwikkeling van de Robocar en dat is enerzijds een succesverhaal, maar ook de last van de uitvinder. "Soms ben ik 'm wel een beetje beu hoor", verklapt hij. "Het is toch hetzelfde apparaat. Aan iets nieuws ontwikkelen, kom je niet meer toe."
De eerste Robocar is teruggekeerd naar Eweka in Pijnacker
Draadbreuk voorkomen
De Robocar is na de invoering van de inductiedraad nog veel verder ontwikkeld. De inductiedraad is inmiddels gegolfd en de gleuf wordt niet meer volgestort met beton, maar afgesmeerd met een draad en 2-componentenhars. Dat allemaal om draadbreuk te voorkomen. Ook het lossen van de Robocars gebeurt op verschillende bedrijven inmiddels geautomatiseerd en met de sterkere motoren kunnen er soms wel tien karren achter.
Daarnaast zijn er verkeersregels voor de Robocars. "Ze rijden niet tegen elkaar aan als er twee op een kruising arriveren. De eerste gaat als eerst", verduidelijkt Kleijn. "Dat is ook wel nodig. Tuinen zijn steeds groter en complexer en er rijden meerdere Robocars rond." Op grote kwekerijen op Agriport A7 rijden een stuk of tien tot 20 Robocars rond en dan is het belangrijk het overzicht te bewaren.
De tweede versie van de Robocar
Kleurcodering
Een laatste ontwikkeling is dan ook dat de machines zijn voorzien van een kleurcodering. Op input van telers is dit ingevoerd om besmetting te voorkomen. Zijn er nog verbeteringen door te voeren aan het apparaat? "Inmiddels is de Robocar wel klaar", vindt de uitvinder. "Een paar puntjes blijf je houden, maar qua functionele mogelijkheden is-ie wel af. Hij doet precies wat hij moet doen, zit goed in elkaar en is stevig." Daar denken veel bedrijven ook zo over: de Robocar vindt via distributeurs als Brinkman, ArendSosef, Van Vliet en Dorssen & Frensch wereldwijd aftrek. "Soms is wat deskundigheid ter plaatse nodig, maar met een beetje gevoel ervoor heb je de handigheid zo te pakken", besluit Kleijn.
Eijmert Kleijn van Eweka op de Tuinbouw Relatiedagen op de Robocar 2000. Deze is tot nu toe niet uitgebracht omdat de motor simpelweg te sterk is. "Als je tussen de karren komt, kan het ondanks de beveiliging gevaarlijk zijn." Waarschijnlijk wordt de Robocar 2000 daarom iets in vermogen "geknepen" afhankelijk van de nu lopende tests met een prototype.
Voor meer informatie:
Eijmert Kleijn
Eweka
Heulweg 43
2641 KP Pijnacker
[email protected]
www.eweka.net
06 53 125 695