Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Shan Halamba van Riococo, over het oppoetsen van het imago van kokos in de tuinbouw:

"Onderzoek drijvende kracht achter nieuwe kwaliteitsstandaard in kokossubstraat"

In de afgelopen 5 jaar is het gebruik van kokosvezel voor de teelt van gewassen op hydrocultuur erg populair geworden. Sommige telers zijn echter nog steeds niet overtuigd van de voordelen van de matten, gemaakt van kokosturf. Volgens Shan Halamba van RioCoco is dat een direct gevolg van wanbeleid in het verleden met name door bedrijven, die de markt overspoelden met slechte kwaliteit kokos. "Er is een hoop rommel die moet worden opgeruimd, " zegt de CEO van RioCoco, wiens kokosmatten worden gebruikt door grote vooraanstaande telers in meer dan 30 landen.


 
In 2003 startte RioCoco om de mogelijkheden van kokosvezel als grondstof in de tuinbouw te onderzoeken. "In die tijd waren er veel bedriegers actief in de glastuinbouw: mensen die de markt voorzagen van slechte kokosproducten met het verhaal dat het een natuurlijk alternatief was voor steenwol. Helaas bestonden die substraten uit afvalmateriaal uit de kokosindustrie, dat in de kassen werd gebruikt zonder reiniging of juiste verwerking. Dit heeft het imago van kokos als tuinbouwsubstraat veel reputatieschade gebracht.”


 
Om het materiaal een nieuwe kans te geven begon Shan met RioCoco: “We wilden eigenlijk gewoon met een schone lei beginnen, en de reputatie verbeteren,” zegt hij. “Door eerst te investeren in onderzoek en ontwikkeling, hebben we gezocht naar een manier om de kwaliteit te verbeteren. We deden veel kennis op uit onderzoeken in de VS en andere landen en dankzij de feedback, die we kregen van de glastuinders, konden we de optimale combinatie van gunstige eigenschappen toepassen op het ideale ontwerp.”



“Toen enkele grote jongens uit de industrie, zoals Village Farms in de VS en Kagome in Japan, eenmaal in ons product geloofden ging het snel,” vertelt Shan. "Nu bezitten we onze eigen fabrieken en zijn we ons heel bewust van alles wat er in het productieproces gebeurt: van de fabricage tot de levering van het product en de nazorg. We zien onszelf nog steeds als een bedrijf van wereldklasse dat innovatieve en milieuvriendelijke technologieën levert en op persoonlijk niveau bij de telers betrokken is.”

 

Voor meer informatie:
RioCoco
Shan Halamba
inquiries@riococo.com
www.riococo.com


Publicatiedatum: