"Diversicatie binnen snacktomaten met flavor stories Juanita"

Tholen - Mini-cherrytrostomaat Juanita is dit jaar weer in aanzienlijk volume beschikbaar vanuit verschillende telers in Noord-Europa. "Uit onderzoek blijkt dat het ras geliefd is onder consumenten en dat ze bij herkenning van het unieke smaakprofiel geneigd zijn Juanita opnieuw te kopen", vertelt Global Value Chain Development Lead Nico van Vliet. Om telers en retailers te helpen dit te communiceren, heeft veredelaar De Ruiter / Bayer Vegetable Seeds verschillende flavor stories gecreëerd. 

Hernieuwde interesse wekken bij de retail
"Gezien de recente ontwikkelingen in de markt zullen we net als alle Nederlandse tomatensegmenten ook voor de mini-cherrytrostomaat hernieuwde interesse moeten blijven kweken bij de retail", vertelt Global Value Chain Development Lead Nico van Vliet. Daar ziet hij gezien het smaakprofiel van de 12-grams tomaat goede kansen voor. "Er is onderzocht dat Juanita een uniek smaakprofiel heeft en dat consumenten bij herkenning van dit smaakprofiel eerder geneigd zijn Juanita opnieuw te kopen." 

Onderzoeken in de keten
Die onderzoeken zijn door een gespecialiseerd FMCG bureau gedaan en omvatten consumentenpanels, expertpanels en zelfs de input vinologen. De resultaten zijn omgezet in speciaal ontwikkelde 'flavor stories', die de ketenpartners en consumenten kunnen helpen 'in een split second' te kiezen voor Juanita. Ze zijn gratis beschikbaar voor storytelling B2B en B2C. Klik hier voor de flavor stories gerelateerd aan de smaak van Juanita.

Herhaalaankopen
Het ras Juanita geeft tomaatjes van 12 gram. "We verwachten dit jaar dat het areaal snacktomaten in Europa blijft groeien, maar qua premium wat zal stagneren. De flavor stories zijn ontwikkeld om diversificatie binnen de snacktomaten te creëren", vertelt Nico. "De unieke storytelling is al met succes geïntroduceerd in het wijn- en koffiecateroriemanagement, zoals bekend, en we willen dit graag ook in tomaten introduceren. In combinatie met de unieke uitstraling en fijne sorting van Juanita zal het de aandacht van de huidige Juanita-consument vasthouden en nieuwe potentiële consumenten aantrekken." 

Vorig jaar introduceerde het veredelingsbedrijf er al een speciale toolbox voor. "De consument mag de tomaat herkennen, wat zal resulteren in een hoger rebuy-percentage en de frequentie van rebuy zal verhogen." 

De volgende telers zullen in 2023 Juanita telen:

Voor meer informatie:
Nico van Vliet
Svetlana Tokunova
Bayer Vegetable Seeds
nico.vanvliet@bayer.com 
svetlana.tokunova@bayer.com 
www.vegetables.bayer.com  


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven