Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Manuel Pentz, directeur van Pentz

"Afzet van kant-en-klaar gesneden producten verdubbeld"

"Gezien het aanhoudende personeelstekort in de horeca is er vergeleken met vorig jaar sprake van een duidelijke stijging van de vraag naar kant-en-klaar gesneden producten," zegt Manuel Pentz, directeur van Pentz. "Onze dagelijkse productie is verdubbeld, waardoor we ook ons personeel moesten verdubbelen. In de afgelopen maanden hebben we dus vooral gewerkt aan de uitbreiding van onze capaciteit, wat nu z'n vruchten afwerpt." Vooral bij tijdrovende producten zoals salades of producten met een hoger aandeel aan afval, zoals bloemkool, broccoli en Romanesco, is de vraag merkbaar gestegen.


Manuel Pentz

Ontwikkeling van de premiumsector
"Ondanks de crisis zijn de klanten nog steeds bereid om meer uit te geven voor hoogwaardigere producten. De premiumsector staat dus nog steeds sterk. Vooral de verscheidenheid binnen ons aanbod, zoals bijvoorbeeld de combinatie van verschillende slasoorten, overtuigt de klanten", zegt Manuel. 

Sinds november 2021 is het bedrijf ook bio-gecertificeerd. "We hebben grote projecten met meerdere telers gepland, bijvoorbeeld met Hokkaido-pompoenen. 30 procent hiervan bestond uit klasse I pompoenen die we aan de retail verkocht hebben, terwijl we 70 procent verwerkt hebben tot blokjes voor de bereiding van bijvoorbeeld soepen." Manuel stelt echter vast dat de consumenten iets terughoudender zij als het gaat om biologische producten uit Duitsland. "De klanten weten dat het Duitse bio-keurmerk niet te vergelijken is met het EU-biokeurmerk."

Productiestijging van 125 procent
Het bedrijf kocht lange tijd fruitsalades in, maar produceert deze sinds dit jaar zelf. "Kant-en-klare fruitsalades kochten we voorheen van een zakenpartner die vanwege het ontbreken van een opvolger de deuren heeft gesloten. Wij hebben de productie nu overgenomen en daarbij gemerkt dat de vraag aanzienlijk hoger is dan gedacht", aldus Manuel.

Alles bij elkaar heeft het bedrijf bovendien een productiestijging van 125 procent vast kunnen stellen, met een bezettingsgraad van 90 procent bij de huidige capaciteitsverhoudingen. "In de zomerperiode c.q. tijdens de seizoenshandel houden we ons eerder op de achtergrond wat betreft de werving van nieuwe klanten. Tegelijkertijd plannen we nieuwe projecten die zowel in de herfst, maar uiterlijk in het voorjaar van start moeten gaan. Vooral de onderwerpen automatisering en industrialisering staan hierbij centraal om de efficiëntie binnen ons bedrijf te vergroten." 

Uit respect voor zijn klanten heeft Manuel de verkoopprijzen tot nu toe niet verhoogd. Manuel: "De prijzen voor de inkoop van grondstoffen zijn momenteel nog vergelijkbaar met voorgaande jaren. Wij hebben niet alleen de efficiënte verhoogd, maar ook de massaproductie opgevoerd en onze leveringstijden dienovereenkomstig aangepast, zodat we de prijzen kunnen handhaven die we eerder zijn overeengekomen. Wij streven ernaar een gulden middenweg te vinden en de extra kosten voor elk product transparant naar onze klanten te communiceren."

Foto's: Pentz GmbH & Co. KG  

Voor meer informatie:
Manuel Pentz
Pentz GmbH & Co. KG 
Willy-Messerschmitt-Str. 18
D-73457 Essingen, Duitsland
Tel: +49 (0) 7365 / 964 680
info@pentz-online.de      
www.facebook.com/obstgemuesepentz      
www.instagram.com/obstgemuesepentz  

Publicatiedatum: