"De vraag naar gesneden producten is exorbitant gestegen"

De belangstelling voor deelname aan openbare evenementen of voor uitgaan in het algemeen neemt toe, wat ook de vraag naar kant-en-klaarproducten zou moeten stimuleren. Simone Pipper-Kluth (rechts op de foto), bedrijfsleidster van Frischeteam Geschwister Kluth, kan dit bevestigen: "De vraag is exorbitant gestegen. Na ruim twee jaar pandemie is er in de keukens nauwelijks nog geschikt geschoold personeel te vinden en daarom vertrouwen veel bedrijven op de betrouwbare levering van onze producten. Zodra de deuren weer opengaan, mogen de zaken niet mislukken door een gebrek aan personeel."

Over het algemeen ziet Simone een grotere vraag naar kant-en-klaar gesneden producten, wat in de afgelopen twee jaar niet het geval was. "We werden zwaar getroffen, de klanten in onze branche zaten immers in lockdown. Enkelen zijn weliswaar overgestapt op take-away verkoop, maar daarmee kon lang niet zo veel omzet behaald worden als voorheen", weet Simone. 

Haar bedrijf kon in de afgelopen twee jaar de werkzaamheden voortzetten en hoefde bovendien ook geen medewerkers te ontslaan. "We gaan in principe daar verder waar we in 2019 gestopt zijn en dat met hetzelfde team." 

Omgang met stijgende prijzen en kosten
"Onze producten worden natuurlijk ook duurder vanwege de stijgende kosten. In oktober komt tenslotte ook nog de verhoging van het minimumloon erbij. Doordat we binnen onze productie in sommige gevallen op medewerkers zijn aangewezen treft ons dit ook. Maar men heeft niet voor iedere bedrijfstak per se vaklui nodig, aangezien ook ongeschoolde mensen werk zouden moeten hebben." Bovenop de gestegen kosten voor diesel, stroom, water, etc. komen volgens Simone ook nog de extreem hoge verpakkingskosten.

"Wanneer onze horecaklanten nu moeten kiezen tussen nieuw personeel en gesneden producten komen we steeds weer tot de conclusie dat het zinvoller lijkt om een professional zoals ons bedrijf in de arm te nemen die zeven dagen per week gesneden producten aanlevert, zodat ze een vaste, calculeerbare hoeveelheid hebben. Als horecabedrijf weet men echter niet of er de volgende dag misschien weer iemand uitvalt vanwege ziekte."

Stijging van de vraag bij alle producten
Zowel bij sla-, fruit- alsook groentenmixen ziet Simone een grotere vraag. "We zien dagelijks hoe de vraag naar gesneden producten stijgt." Thuiswerken is echter nog steeds een algemene trend. Simone is er zeker van dat de kantines bij grote bedrijven niet meer dezelfde cijfers zullen behalen als ze in 2019 nog deden. Haar indruk is echter dat bij kantines in instellingen zoals universiteiten vroeger of later wel weer meer bedrijvigheid zal zijn aangezien zulke instellingen het van de aanwezigheid en persoonlijke uitwisseling moeten hebben.  

Simone is voorstander van belastingverlagingen om de brandstofkosten laag te houden. "Dat zou onze logistiek een stuk helpen. Bovendien gaan we stilaan weer richting zomerseizoen, wat betekent dat we toegang krijgen tot meer regionale producten en dat een groot deel van de logistiek niet meer nodig zal zijn. Het is ook belangrijk voor ons dat de slatelers, waarvan sommigen al lang toeleveringspartners zijn, eerlijke prijzen krijgen."

Plastic versus duurzame verpakkingen
"Binnen het winterseizoen zijn we aangewezen op buitenlandse producten. Dat wil zeggen dat de producten meerdere dagen lang goed moeten blijven voordat ze bij ons aankomen. Binnen de productieketen zou ik graag duurzamere verpakkingen gebruiken. We moeten daarbij echter ook de levensmiddelverordening in acht nemen, die ons duidelijke voorschriften stelt."

"Het lijkt ook alsof de verpakkingsindustrie tijdens de pandemie niet echt geld in nieuwe producten geïnvesteerd heeft, laat staan iets nieuws ontwikkeld heeft. De verpakkingsindustrie is ofwel in coronashock verstard, of het ontbreekt hen daadwerkelijk aan geld voor de ontwikkeling." Er bestaan momenteel nauwelijks alternatieven voor de AGF-sector om de producten veilig en gekoeld te leveren. "Bij grote klanten maken we zelf onder andere gebruik van grote zakken die we in kratten kunnen leggen. Als een bedrijf bijvoorbeeld 10 kg broccoliroosjes bestelt, leggen we dat in een krat en de klant kan deze direct in de keuken legen en hoeft niet tien zakken van 1 kg te gebruiken."

Momenteel neemt het bedrijf producten uit Spanje, Italië, Frankrijk, maar ook Nederland en België af. Hoofdleverancier is momenteel Spanje, van waaruit het bedrijf sla en verschillende andere groenten zoals paprika ontvangt. "De producten uit Spanje zullen in de komende weken ook de vraag dekken."

Voor meer informatie:
Simone Pipper-Kluth
Frischeteam Geschwister Kluth KG
Carl-Friedrich-Benz-Str. 3
D-47877 Willich, Duitsland
Tel: +49 2154 8138900
info@obstgemueseliefern.de 
www.kuechenfertiges.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven