Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

IJsland: 75% van de retailvraag afdekken door lokale trends te volgen

"Het gaat niet alleen om enkele of meerdere lagen, maar vooral om de controle, dat moet de drijfveer zijn. In IJsland zal het land profiteren van high-density farming, maar de grootste factor is naar mijn mening controle," zegt Andri Guðmundsson, medeoprichter en partner bij VAXA.

VAXA brak in 2017 door in Reykjavik, en met beperkte tuinbouwinformatie brachten ze vertical farming naar IJsland. VAXA runt sinds drie jaar een vertical farm op commerciële schaal en zet merkproducten in verschillende kanalen af.

Trends die van invloed zijn op de sector
"Technologie is een belangrijke factor voor alle kansen die zich aandienen. Externe factoren zoals milieubewustzijn en klimaatverandering zetten verschillende delen van de toeleveringsketen onder druk, wat de zaak ook ondersteunt. Consumententrends spelen een grote rol en maken vertical farming en de bredere tuinbouwsector met gecontroleerde omgeving momenteel mogelijk. Er zijn veel verschillende factoren die dit mogelijk maken; factoren die de sector als geheel moet volgen om zich verder te ontwikkelen," merkt hij op.

Andri vervolgt: "Lokaal inkopen is een van de belangrijkste trends die we zien, in combinatie met milieuvriendelijkheid." De kassengemeenschap heeft volgens Andri in IJsland goed werk verricht door consumenten voor te lichten over de voordelen van lokaal geteelde producten.

"Het lokale aspect is naar mijn mening een van de sterke voordelen van vertical farming. De verminderde voedselkilometers, maar ook de betrokkenheid van de gemeenschap, van lokale banen tot onderwijsinspanningen, maken vertical farming zo voordelig. Het benadrukken en communiceren van de voordelen van lokale teelt is essentieel voor de indoor business en hier in IJsland zijn consumenten bereid om prioriteit te geven aan het lokale product."

Hij voegt eraan toe: "We moeten echter realistisch blijven in vertical farming. We hebben een geweldig verhaal en visie, maar we moeten nederig en realistisch blijven bij het opbouwen van de sector die nog in de kinderschoenen staat. Er is een goed evenwicht nodig en we moeten niet te veel beloven."

Versterking van de sector
Volgens Andri heeft IJsland een sterke glastuinbouwgemeenschap, gebaseerd op de beschikbare geothermische energie. Er is dan ook volop sla, tomaten en paprika's. Er is echter nog een grote behoefte aan andere groentesoorten. Volgens Andri is VAXA de op één na grootste teler van bladgroenten in IJsland.

Gelukkig heeft het land veel groene energie. "We kunnen 's nachts rustig slapen in de wetenschap dat, hoewel de farm een behoorlijke hoeveelheid energie verbruikt, we alleen gebruikmaken van hernieuwbare energiebronnen met een lage of nul-emissie om onze leds van stroom te voorzien."

Andri zegt dat hij de sector veelbelovend vindt omdat er nog onontgonnen mogelijkheden zijn. Het is geen toeval dat de commerciële farm in Reykjavik is gevestigd, gezien de 250.000 inwoners die de hoofdstad telt; er wonen slechts 100.000 mensen buiten het hoofdstedelijke gebied. Daarom was het volkomen logisch om het bedrijf in de buitenwijken van de hoofdstad te bouwen.

Afzetkanalen
VAXA heeft drie verschillende afzetkanalen, waarvan de eerste twee de retail en de horeca zijn, zoals hotels en restaurants. Restaurants gebruiken het VAXA-merk als specialiteit op hun menu's, legt Andri uit, aangezien het VAXA-merk in eigen land zeer bekend is. Het bedrijf heeft de afgelopen drie tot vier jaar veel energie gestoken in branding.

"Het is echt interessant om een sterk merk op te bouwen in een commodity-markt en daar zijn we dan ook trots op," zegt Andri. Het bedrijf hoefde vanaf het begin niet veel marketingcampagnes te voeren, omdat hun producten snel uitverkocht waren: afzetten is niet VAXA's grootste uitdaging geweest.

Naast het leveren van verschillende soorten slamixen en kruiden aan meer dan de helft van de afzetpunten in Reykjavik, verkoopt VAXA ook rechtstreeks aan consumenten via een online abonnementsmodel. "We bestrijken al een groot deel van de retailmarkt in IJsland, maar we hebben nog steeds het gevoel dat het lokale segment van premium bladgroenten nog veel verder kan worden gestimuleerd."

Voor meer informatie:
Andri Guðmundsson, medeoprichter en partner 
VAXA Iceland
ag@vaxa.co
www.vaxafarm.is

Publicatiedatum: