Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomaten bleken melkkoe voor dit bedrijf

Clayton Mooney, oprichter van Nebullam: "We willen dat Nebullam Farms in elke stad in de VS te vinden is, zodat we onze missie kunnen vervullen: toegang tot betrouwbaar en lokale voeding voor iedereen, het hele jaar door." 

Meer dan de helft van het Nebullam-team bestaat uit oud-studenten van de Iowa State University. Tegenwoordig bevinden het hoofdkantoor van Nebullam en de Nebullam Farm 1 zich in Ames, gelegen in het Iowa State University Research Park. Eind dit jaar zal het bedrijf Nebullam Farm 2 introduceren, dat zich op een andere locatie in Iowa zal bevinden.


Clayton Mooney, oprichter

Tomaten als melkkoe
Het hoofdproduct van het bedrijf is rode botersla. Daarnaast teelt Nebullam rode eikenbladsla, erwtenscheuten, microradijs, broccolikiemen en cherry- en snijtomaten. Clayton: "Wat we telen komt voort uit directe feedback van onze abonnees. Tomaten zijn daar een goed voorbeeld van, want we zijn ze halverwege 2020 gaan testen en hebben monsters geleverd aan chef-koks, productmanagers en abonnees."

Hij zegt dat hun feedback ertoe heeft bijgedragen dat de tomaten 3 maanden eerder dan verwacht op de markt kwamen, wat de inkomsten van Nebullam verder heeft doen stijgen. Nu kijkt het bedrijf naar paprika's, komkommers, aardbeien en spinazie, waar abonnees om vragen.

Seizoengevoeligheid wegnemen
Clayton legt uit dat Iowa bekend staat om zijn traditionele tuinbouw, dus het team krijgt vaak verbaasde blikken als ze vertellen dat Nebullam geen grond gebruikt en het hele jaar door teelt. Iowans zijn gewend aan de seizoenen en hebben slechts een fractie van het jaar toegang tot lokale voeding. Door elke week te oogsten en slechts 3 uur na de oogst bij de mensen aan de deur te leveren, heeft Nebullam de kans geboden om de seizoensgebondenheid weg te nemen. "Mensen merken het en de loyaliteit blijft met ons merk, EatLettuce.com, groeien."

Een niche voor microgroenten
Clayton legt uit dat een groot deel van de marketing gericht is op het voorlichten van consumenten over microgroenten. Het tonen van de voordelen van broccolischeuten en hoe veelzijdig ze zijn in maaltijden (salades, hamburgers, shakes) is iets waar het bedrijf enthousiast over is. "Niet veel bedrijven in Iowa telen microgroenten en het verheugt ons om voedingsrijke opties te bieden aan abonnees."

"Hier in Ames zijn we ook goed gepositioneerd voor toekomstige bedrijfsgroei, omdat Iowa State University in de achtertuin ligt, die een top 10 Ag school heeft voor onze rekrutering." Nebullam heeft in het verleden al samengewerkt met de Iowa State University. Clayton merkt op dat Nebullam zal blijven samenwerken om het onderwijsaanbod op het gebied van vertical farming en agro- en levensmiddelen-technologische loopbanen te verbeteren.

Marktkansen
Nebullam mede-oprichter en CTO, Danen Pool, merkte op hoe verouderd indoor farming was en nog steeds is. "Het gemiddelde indoor teeltbedrijf doet er 7 jaar over om winstgevend te worden," aldus Clayton. Dat komt vooral omdat de teeltapparatuur weinig voeding produceert, terwijl er nog steeds veel werk op locatie nodig is voor de dagelijkse werkzaamheden. "Wij zagen een kans om kweekapparatuur te ontwerpen en te bouwen die gemakkelijk inzetbaar was, gebruik maakte van kubieke meters en bestuurd werd door software. Nu, vier jaar later, zien we geweldige rendementen en marges, vooral met ons direct-to-consumer abonnementsmodel."

Het bedrijf heeft onlangs een nieuwe fondsenwervingsronde afgerond en kan rekenen op de steun van een groot aantal investeerders. "Stad voor stad zijn we enthousiast om Nebullam Farms te introduceren. Als we onze missie bereiken om toegang te creĆ«ren tot betrouwbare en lokale voeding voor iedereen, het hele jaar door, kan onze visie tot leven komen: seizoensgebondenheid in voeding uit het bestaan verwijderen. We zijn nog maar net begonnen." 

Voor meer informatie:
Clayton Mooney, founder
Nebullam
c@nebullam.com 
www.nebullam.com 

Publicatiedatum: