Passagierscabine in vliegtuig wordt saladebar

Toen een Europese luchtvaartmaatschappij op zoek ging naar manieren om uit de lucht genomen vliegtuigen een nieuwe bestemming te geven, gingen ingenieurs van iFarm aan de slag om een op maat gemaakte vertical farm te ontwerpen zodat groenten geteeld kunnen worden in de buik van een vliegtuig.

Experts van iFarm hebben voorgesteld de passagierscabine van een vliegtuig om te toveren in een saladebar en hebben een vertical farm ontworpen met een totale teeltruimte van 135 m², zodat de bar dagelijks 14 kg verse salade kan leveren.

Verse maaltijden aan boord
"Vertical farms zijn praktisch, want ze kunnen in allerlei ruimtes worden geïnstalleerd, van verlaten treinstations tot vliegtuigen die niet meer worden gebruikt om in te vliegen. We werken graag samen met bedrijven die buiten de gebaande paden denken en nemen deze geavanceerde opties in overweging. Dit project heeft nog geen deadline, maar het heeft al wel de aandacht getrokken van gespecialiseerde ontwerpbureaus als eenvoudig schaalbaar voorbeeld van het hergebruiken van oude vliegtuigen," zegt Kirill Zelensky, directeur van iFarm Europe.

Voor de luchtvaartmaatschappij is dit project een demonstratie van hun toekomstgerichte benadering en de toegenomen focus op klantenservice, waaronder het voorzien van verse en gezonde maaltijden aan boord.

De afscheiding tussen het café en de farm kan transparant worden gemaakt en de apparatuur kan aan het staarteinde van het vliegtuig worden geplaatst. Voor iFarm is het project een innovatieve manier om agrotechnologie te integreren met op het eerste gezicht ongeschikte infrastructuur en de veelzijdigheid van vertical farming te laten zien.

Hergebruik van materialen
Bij de beoordeling van verschillende manieren om de ruimte van het vliegtuig in te zetten voor de teelt van planten kwamen ingenieurs met een aantal opstellingen die niet alleen bruikbaar waren voor de geschikte ruimte, maar ook commercieel levensvatbaar zouden zijn. Een vertical farm in een vliegtuig kan bijvoorbeeld tot 1,5 ton groenten per maand opleveren.

Niet alle overbodige en verouderde vliegtuigen worden gerecycled. De luchtvaartsector heeft lang gebruikgemaakt van conserveringsmethodes om vliegtuigen te blijven gebruiken, door deze bijvoorbeeld naar reservevliegvelden te sturen in droge klimaten. Daar dienen ze als opslagcontainers voor reserveonderdelen. Elk vliegtuig bevat zo'n 350.000 afzonderlijke onderdelen en veel van deze vliegtuigen blijven nog lang na hun laatste vlucht bruikbaar.

Kinderopvang
Maar sommige eigenaren willen liever een nieuwe bestemming in een poging een vliegtuig een 'tweede leven' te geven, vooral de vliegtuigen die bijzonder zijn vanwege bepaalde redenen, zoals het eerste vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij. Er zijn genoeg voorbeelden van een creatief gebruik van vliegtuigen, inclusief hotelkamers, kantoren en cafés over de hele wereld. Er is zelfs een oude Sovjet Yak in Georgië die plaats biedt aan een kinderopvang.

Voor luchtvaartmaatschappijen is de mogelijkheid om vliegtuigen te hergebruiken als duurzame vertical farm zeer interessant. Als een sector die bekend staat om de hoge CO²-uitstoot nieuwe manieren kan vinden om duurzame praktijken te ondersteunen, kunnen ze het merkimago verbeteren en daadwerkelijk een positieve impact hebben op het milieu.

Voor meer informatie:
iFarm
Irina Rybalko, Brand Manager 
i.rybalko@ifarmproject.com 
www.ifarm.fi 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© GroentenNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven