veilingprijs loopt op tot 104,89 per 100 gram

De REO Veiling verkoopt primeur hopscheuten

In de REO Veiling van Roeselare werden deze morgen de eerste Poperingse hopscheuten van het seizoen 2012-2013 verkocht. Vorig jaar had de primeur verkoop vijf dagen eerder plaats (woensdag 14 december 2011). De primeur hopscheuten werden vandaag aangevoerd door De Lovie VZW in Poperinge en Marc Vandevelde uit Reningelst. Tinos Fruit uit Westkapelle plaatste de eerste druk, goed voor een veilingprijs van 99,89 euro per 100 gram. De geveilde hopscheuten komen deze middag op tafel in het sterrenrestaurant Oud Sluis van topkok Sergio Herman.
De vraag naar de delicatesse was dermate groot dat na de eerste druk de veilingprijs nog opliep, waarbij koper ISPC Gent-Luik bereid was de prijs van 104,89 euro per 100 gram te betalen.



Tijdens de verkoop van de primeur hopscheuten op de REO Veiling werden vandaag, woensdag 19 december 2012, in totaal 15 potjes van elk 250 gram of 3,75 kilogram geveild. Dat is minder dan de 21 potjes van vorig jaar. De middenprijs van de 15 verkochte potjes bedraagt 100,49 euro per 100 gram. Dat is heel wat duurder dan de vorige keer toen de gemiddelde veilingprijs 72,86 euro per 100 gram bedroeg. Tinos Fruit uit Westkapelle plaatste de eerste druk. “We bedienen klanten die specifiek op zoek zijn naar specialiteiten en exclusieve streekproducten op de versmarkt. Topkok Sergio Herman behoort tot ons vast cliënteel. De vier aangekochte potjes of één kilogram zijn voor hem bestemd. De primeur hopscheuten komen deze middag al op het bord in zijn sterrenrestaurant. Eerder dit jaar haalden we ook reeds de Belgische primeur verkoop van een andere delicatesse binnen: asperges”, zegt zaakvoerder Geert Baecke van Tinos Fruit.

Univeg nam voor de 5e keer op rij deel aan de primeur verkoop en haalde vandaag het grootste volume (1,5 kg) primeur hopscheuten binnen. “Dat gebeurde ook deze keer weer in opdracht van onze klant Metro Cash & Carry, een special-groothandel voor de horeca. Met de primeur verkoop onderlijnt de toeleverancier dat hij werkelijk alles in huis heeft voor zijn cliënten. Ook de grote waardering voor een authentiek streekproduct en een fijne delicatesse spelen uiteraard een rol”, getuigt Peter Hostens van Univeg. “De 6 aangekochte potjes hopscheuten werden evenredig verdeeld over de vestigingen van Metro Cash & Carry. Daar werden ze aangeboden aan klanten, die op een hoog niveau professioneel bezig zijn met kwaliteitsproducten van bij ons.” De laatste kilogram primeur hopscheuten was voor ISPC Gent-Luik, die de hoogste druk plaatste en Guido Fruit in Roeselare.

Ook dit jaar werd de primeur verkoop gedeeltelijk aangeleverd door De Lovie, een centrum voor personen met een verstandelijke beperking in Poperinge. Vijftien medewerkers waren er gisteren vier uren aan de slag om de 11 potjes marktklaar te maken. Producent Marc Vandevelde uit Reningelst leverde vier potjes aan. De Lovie levert dit jaar nog 3 keer hopscheuten af op de REO Veiling. Dat is op vrijdag 21 december, woensdag 26 december en vrijdag 28 december. Daarna is het wachten tot woensdag 9 januari 2013 voor een volgende levering. Vanaf dan gebeurt de aanvoer van de delicatesse op een regelmatige basis, telkens op woensdag en vrijdag. Een normaal seizoen duurt tot halfweg april. Hopscheuten zijn inderdaad een duurzame delicatesse met een beperkte beschikbaarheid. De REO Veiling verwacht voor dit seizoen evenwel een ruimer aanbod van kwaliteitsvolle hopscheuten tegenover vorig jaar. Ook De Lovie ziet het nieuwe teeltseizoen hoopvol en met vertrouwen tegemoet.

In de REO Veiling worden al meer dan een kwarteeuw hopscheuten verkocht. De allereerste primeur verkoop van de eerste hopscheuten van het nieuwe teeltseizoen had plaats op 19 december 1984. Dit jaar slaagde het sociaal project van De Lovie, een centrum voor personen met een verstandelijke beperking in Poperinge, er voor de 20e keer in om als eerste aan te leveren op de REO Veiling. Via het simultaan veilen met andere Vlaamse veilingen, brengt de REO Veiling de Poperingse hopscheuten in het bereik van een zo groot mogelijk aantal gespecialiseerde kopers van primeur groenten. Sedert 1999 kunnen de kopers ook aankopen via het zogenaamde thuiskoopsysteem.

De primeur verkoop van de eerste hopscheuten zorgt altijd voor een frappante prijsvorming, zo ook dus dit jaar. Ondanks de lichte stijging van het aanvoercijfer tijdens het voorbije seizoen, blijft het globale aanbod van hopscheuten over de jaren heen relatief beperkt. Terugkijkend naar de laatste jaren stellen we eveneens vast dat de marktvraag toch voldoende groot blijft om goede veilingprijzen te behalen voor deze delicatesse. Deze vaststelling werd tijdens het seizoen 2011-2012 op een overtuigende manier bevestigd (zie tabel hieronder). Verscheidene argumenten verklaren de interessante marktvraag én de goede prijsvorming in het voorbije seizoen: de grotere aandacht voor goed koken en gezond leven in het algemeen, de revival voor vergeten groenten, de sterke reputatie van seizoensgebonden groenten van bij ons en uiteraard de fijnproeverij rond een topproduct als hopscheuten.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven