Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onder de kerstboom: Jan Zegwaard blikt terug

Nu we Kerst naderen is het een goed moment om terug te blikken op het jaar. Dan constateer ik ,dat er in de keten eigenlijk nog niet zoveel is gebeurd. De wereld om ons heen verandert razendsnel, maar in de Nederlandse groenteketen zit weinig beweging. In het buitenland gaat de vernieuwing van de glastuinbouw sneller dan in Nederland. Daar worden nu de modernste kassen gebouwd door Nederlandse bedrijven met Nederlandse knowhow. Die bedrijven moeten wel, want in Nederland wordt nauwelijks geïnvesteerd.

Tegelijk kijken internationale retailers steeds vaker eerst naar andere landen als het om kwaliteit gaat. Wij focussen nog steeds vooral op kostprijs op ons eigen bedrijf en veel minder op de markt. Logisch. Daar zijn we mee opgegroeid. Maar het is raar als je bedenkt dat we bedrijven bouwen van 5 of 10 miljoen euro, maar ons nauwelijks bemoeien met wat er met ons product gebeurt als het ons bedrijf verlaat.

In de keten beweegt nu veel. Bij handelspartijen is er een versnelde ontwikkeling van schaalvergroting enerzijds en afvallers anderzijds. Dat komt onder andere omdat retailers harde keuzes maken wie hun leverancier zijn. Ze willen zekerheid voor de langere termijn en kiezen daarbij partners op basis van ontzorgen en meerwaarde.”

Tegelijk zit er nog weinig schot in het samengaan van onze afzetpartijen. Mensen kijken nog teveel naar hun eigen posities. Maar die luxe hebben we niet meer.

We moeten als telers en afzetpartijen ook keuzes maken voor samenwerking en voor de juiste partners in de markt. We moeten daarbij niet te klein denken. De wereld is groter dan Nederland.

Bij die keuzes is het goed om steeds de zeven bouwstenen voor ogen te houden en vanuit die kennis te handelen.

Gebruik dus de tijd rond de kerstdagen niet alleen om terug te kijken, maar vooral om vooruit te kijken en om in 2013 stappen te zetten naar een sterkere marktpositie.

Jan Zegwaard
Publicatiedatum: