Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Geert Visker, bedrijfsleider Vitensa:

“Onze snacktomaatjes nu aantoonbaar milieuvriendelijker geteeld”

“Bij Vitensa werken we al jaren zo milieuvriendelijk mogelijk”, zegt bedrijfsleider Geert Visker. “Maar nu kunnen we dat ook aantonen .” Het telersbedrijf in Vierpolders mag sinds mei haar snacktomaatjes met Milieukeur certificering aan de man brengen. Het gezonde tussendoortje van Vitensa is verkrijgbaar onder de naam TomBons. Een kleine zeven jaar geleden nog verbouwde Vitensa, dat zich in 1990 in Vierpolders vestigde, voornamelijk trostomaten. Visker: “Wij kozen er destijds voor om over te stappen op de teelt van de snacktomaat. Gezond snacken werd steeds populairder. Wij sprongen in op die vraag. We startten met één hectare en dat werden er al snel drie. Nu zitten we op een totaal van zes hectare. En de consumptie neemt alleen maar toe, in binnen- én buitenland. De groei is er nog niet uit.” Tijdens de drukste periode - tussen mei en september - zijn er bij Vitensa ruim vijftig medewerkers aan het werk. Naast Nederland worden de TomBons ook gedistribueerd naar onder meer Duitsland en Engeland. 

Bestuiving door hommels

Visker: “Natuurlijk houden we goed in de gaten wat onze afnemers en consumenten willen. Steeds meer klanten hechten belang aan verantwoorde en duurzamere producten. En terecht, we moeten nog langer toe met onze aardbol. Ook bij Vitensa zijn we al jaren duurzamer aan het ondernemen.” Chemische beschermingsmiddelen komen er bij Vitensa bijvoorbeeld niet in. Plagen als spint en witte vlieg bestrijden we met de inzet van natuurlijke vijanden als roofmijten en sluipwespen. De bestuiving van de tomatenplanten gebeurt met de inzet van hommels. Visker: “Het spreekt natuurlijk voor zich dat we zuinig omgaan met water en energie en dat onze verpakkingsmaterialen 100 procent recyclebaar zijn.” Ook doet Vitensa mee aan het
GeoMEC-4P, het grootste aardwarmteproject van ons land. Vanaf eind 2013 gaan tien glastuinbouwbedrijven hiervoor gebruik maken van aardwarmte, een duurzamer en milieuvriendelijk alternatief voor fossiele energie. Vitensa is één van de deelnemende bedrijven.

Lat hoog houden 

Visker is in zijn nopjes met het Milieukeurcertificaat. “De audit door certificatie-instelling SGS verliep prima. Ook daaruit bleek dat we al aan heel veel van de Milieukeureisen voldeden, zoals de registratie van het watergebruik en het bestrijden van plagen. We hoefden daarom onze bedrijfsprocessen niet grondig aan te passen. Om het volgens de Milieukeurcriteria te doen, moet het soms wel net even iets anders of specifieker gebeuren. In die zin stelt Milieukeur harde eisen. Maar dat is natuurlijk alleen maar goed. Het Milieukeurmerk is een krachtig keurmerk en moet dat ook blijven. Dus laat SMK de lat vooral hoog houden.”

Positieve reacties

Alle tomaatjes van Vitensa worden volgens de eisen van Milieukeur geteeld en verpakt. Dat zijn jaarlijks rond de vijf miljoen schalen, zakjes en bekers met tomaatjes. Het Milieukeur logo staat inmiddels al op de verpakkingen voor supermarkt Lidl. Visker verwacht dat andere supermarktketens snel zullen volgen. Om te stellen dat het keurmerk positief doorwerkt voor het imago van Vitensa en haar TomBons, vindt Visker het “nog te kort dag”. “Wel hebben we al diverse positieve reacties gehad, onder meer dus van Lidl”, zegt de bedrijfsleider. “We kunnen nu aan de hele wereld laten zien dat we milieuvriendelijk bezig zijn. En we gaan ervan uit dat die boodschap op termijn voor alle partijen positief uitpakt.”

Publicatiedatum: