Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
de Ontwikkelscan in de praktijk:

"Ze zijn weer enthousiast over hun vak"

Ed van Wensen heeft een potplantenkwekerij in Monster. Hij produceert seizoensplanten zoals de Spaanse Margriet, bolchrysanten en in het najaar kerststerren. “Sinds 2004 werken ook mijn twee zoons, Ted en Mick in het bedrijf", vertelt Ed. "Ze hebben net hun MBO Horti Technics & Management op Lentiz afgerond en ik wilde ze stimuleren te blijven leren. Ik vind opleiding en ontwikkeling belangrijk. Het zou te makkelijk zijn om te denken: ik leer het ze zelf wel! Het is altijd goed om onze werkwijze kritisch te bekijken, de theorie hierover te kennen en als het nodig is onze manier van werken aan te passen. Als dingen beter of efficiënter kunnen, waarom zou je dan vasthouden aan vaste patronen? Ik zou het leuk vinden als ze een cursus gaan volgen, maar vond het lastig om er achter te komen welke opleiding voor hen geschikt zou zijn”.

Mijn zoons hebben ondanks het feit dat ze een tweeling zijn, beide verschillende kwaliteiten. Welke cursus past het beste bij de één en welke bij de ander? Hoe kom je daarachter, ik kwam daar zelf niet goed uit. Daarvoor moet je eigenlijk weten; wat gaat er nu goed in hun werkzaamheden en waar hebben ze ondersteuning nodig. Wat ik nog lastiger vond: wat willen ze zelf, wat vinden ze zelf eigenlijk leuk? En misschien wel de belangrijkste vraag die ik ook aan de Scholingsadviseur heb gesteld: hoe krijg ik ze enthousiast om een opleiding te gaan doen? De methode die gebruikt werd bij de BBL opleiding Horti Technics & Management sprak hen minder aan. Daarom was het best lastig om ze weer te motiveren verder te leren.
Mara Juckers, Scholingsadviseur Glastuinbouw bij de Horti Bedrijfsschool, nam contact met mij op. Ze vroeg me om in gesprek te gaan over de Ontwikkelscan. Dat was voor mij het juiste instrument op het juiste moment. De begeleiding door de Scholingsadviseur Glastuinbouw is wel de reden waarom dit traject is opgestart en met succes is afgerond. Zonder deze begeleiding had ik het eerlijk gezegd op de lange baan geschoven.

De Ontwikkelscan heeft ons geholpen om inzicht te krijgen. Ted en Mick hebben beide op internet een vragenlijst ingevuld. Ze moesten zelf aangeven welke taken ze goed vinden gaan en waar nog ontwikkeling mogelijk is. Hierdoor kregen wij inzicht in: wat gaat er goed en wat nog niet. Ook gaf de scan een overzicht van opleidingen die aansluiten bij hun ontwikkelpunten.

Met deze resultaten zijn we in gesprek gegaan. Het was bijvoorbeeld goed om te weten dat ze één onderwerp tegelijk willen aanpakken. Op het MBO werden er op 1 dag meerdere onderwerpen globaal behandeld. Dit was niet hun ding. Ook is er uitgekomen dat ik één van de twee op de lange termijn ga inzetten in de verkoop. Maar we hebben ervoor gekozen om het stap voor stap aan te pakken en op de korte termijn is het belangrijk dat ze beide het bedrijf en de planten beter leren kennen. Ze zijn allebei gestart met een cursus Plantenfysiologie bij Lentiz. Plantenfysiologie A is inmiddels afgerond, ze zijn nu bezig met B en ze willen het goed aanpakken dus gaan ook voor C en D. Wat het mooie is: na het MBO waren ze hun motivatie om te leren even kwijt en sinds ze begonnen zijn met de cursus zijn ze weer enthousiast over hun vak. Ze zijn echt meer betrokken bij het bedrijf en stellen nu vragen aan mij. Dat is het plan voor nu en over een jaar bekijk ik aan de hand van de Ontwikkelscan weer wat de volgende stappen zijn.”
Ontwikkelscan

Met de Ontwikkelscan kan de behoefte aan ontwikkeling van medewerkers op een heel eenvoudige manier in kaart gebracht worden. Zowel werkgever als werknemer vullen een scorelijst in die helemaal op maat gemaakt is voor de functie die de werknemer binnen het bedrijf vervult. Alle taken die bij de functie horen, zijn in de scan uitgewerkt en na het invullen, wat meestal niet langer dan een kwartiertje duurt, zien werknemer en werkgever precies waar de werknemer in zijn functie ontwikkelmogelijkheden heeft.

Voor meer informatie:
Jeroen Verweij (e-mail)
Coördinator Horti Bedrijfsschool
T: 0800 – 22 33 880
M: 06 – 161 06 938

Publicatiedatum: