De bijeenkomst vond plaats bij Opti-flor in Monster. Dit bedrijf is verkozen tot Agrarisch Ondernemer 2010, onder andere om de manier waarop er met het personeel wordt omgegaan. De aanwezigen kwamen tijdens de rondleiding meer te weten over de bedrijfsprocessen. Voorafgaand aan de lezingen is het nieuwe filmpje vertoond van de It’s Alive campagne. Het doel van de campagne is om jonge mensen te laten kennismaken met de veelzijdige wereld van de tuinbouw. Een goed imago is belangrijk om voldoende personeel aan de sector te binden.
"Maak tijd voor je personeel"
Haanemaayer is personeelsfunctionaris bij tomatenkwekerij Agro Care. Binnen dit bedrijf is een open cultuur gecreëerd, met duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden. Er wordt veel aandacht besteed aan het aannemen van nieuw personeel, de communicatie met de medewerkers en de beloning. Het ziekteverzuim ligt hierdoor erg laag. De boodschap die Haanemaayer de aanwezig meegaf was: "Maak tijd voor je personeel, dit verdient zichzelf terug."Veiligheidsmaatregelen
Ammerlaan, eigenaar van Plantenkwekerij Leo Ammerlaan, is in diverse besturen actief, waaronder in de verzekeringswereld. Hij maakte de aanwezigen bewust van de risico’s die glastuinbouwbedrijven lopen en de aansprakelijkheid als werkgever. Om ongelukken, claims en boetes van de arbeidsinspectie te voorkomen zijn bij deze plantenkwekerij diverse veiligheidsmaatregelen genomen. Zo is afgesproken dat de verkeerswetgeving ook binnen het bedrijf van toepassing is (zoals rechts rijden) en zijn er strepen en zebrapaden aangebracht op de vloeren.Repair Shuttle
Een ander veiligheidsaspect dat aan bod kwam is de reparatie van ruiten. De ontwikkelingen in de kassenbouw maken dat ruiten steeds lastiger te repareren zijn. Tijdens de rondleiding was de Repair Shuttle te zien die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het veilig repareren van kapotte ruiten.Paneldiscussie
Als afsluiting van de presentaties vormden Ammerlaan, Haanemayer, Sandhya Chandoesing (adviseur arbeidszaken van Flynth) en Willem Snoeker (sectormanager van Interpolis Agro) het forum voor de paneldiscussie. Chandoesing gaf aan hoe het claimgedrag in Nederland er hedendaags uitziet en welke risico’s je hierbij als werkgever loopt. “Het liefst wil je productie draaien, zorgen dat alles goed loopt en helemaal niet omkijken naar die papierwinkel van personeel”, aldus Chandoesing. Snoeker vertelde over de uiterst beperkte reparatiecapaciteit voor glas bij kassenbouwers. "Bij een grote stormschade gaan tuinbouwbedrijven zelf reparaties uitvoeren; vanuit veilig en verantwoord werken zijn daarom hulpvoorzieningen noodzakelijk. Deze voorzieningen zijn er veelal nog niet. Gezien dit risicoverhogend aspect wordt toepassing van hard glas in de hedendaagse kassenbouw een vereiste voor het behoud van de gewenste risicoafdekking."Uit de vragen die uit het publiek naar voren kwamen, bleek dat de regels rondom bedrijfsongevallen en het inhuren van ZZP'ers niet altijd eenduidig zijn en dat boetes kunnen worden voorkomen als je als werkgever beschikt over de benodigde documenten.