Drukke tijden
Op het bedrijf loopt het allemaal super, de medewerkers zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld en vormen met elkaar een fantastisch team. Voor het eerst na jaren hebben we niets in aanbouw; zijn alle installaties klaar; en is het laatste grondwerk gedaan. De overige 60 hectare is door Jimmink keurig geƫgaliseerd en ingezaaid en de eerste snee gras door de drogerij gegaan bij Hartog. De teelt van de verschillende type tomaten is dit jaar zeer voorspoedig verlopen. Het is een lust voor het oog om te zien hoe de telers er met elkaar in geslaagd zijn om de productiedoelstellingen tot nu toe te realiseren.
Dit is geen eenvoudige opgave, want telen volgens de regels van 'weet wat je eet' vraagt nog wel even wat extra aandacht, maar ook dat is, met de hulp van Sosef, tot nu toe prima verlopen. Deze manier van telen gaat nu ook zijn vruchten afwerpen, want vanaf nu zijn onze producten onder het 'weet wat je eet' logo verkrijgbaar bij alle filialen van C1000, en kunnen we iedereen die vraagt waar die heerlijke tomaatjes te koop zijn, doorverwijzen naar een supermarkt in de buurt.
Hebben wij dan helemaal geen problemen? Ja, natuurlijk wel. Ik zal het grootste noemen. 8 weken geleden hadden we de discussie wanneer er gekopt moest worden in tuin 2 omdat die in week 41 nieuw geplant gaat worden. Er is toen gezamenlijk besloten dat 6 weken voor einde teelt wel vroeg genoeg was. Maar dat lijkt nu krap zat te zijn. Niet omdat de tomaten niet uitgroeien, want dat is dankzij het mooie weer in september prima gelukt. Het probleem zit er meer in dat het met de kortere dagen die we nu hebben niet meevalt om in drie weken tijd 8 kilo tomaten te knippen op 15 hectare, naast de gewone werkzaamheden. Uiteraard gaat ook dat met ieders maximale inzet weer lukken, maar er zal komende week wel een bijzondere prestatie geleverd moeten worden want zaterdag gaan we deze tuin nieuw planten.
Afgelopen week hebben wij de 2 nieuwe Jenbacher 624 motoren in gebruik genomen. Hierbij waren journalisten uit 8 verschillende landen aanwezig. Dit gaf ons weer even de gelegenheid om de Nederlandse glastuinbouw op de kaart te krijgen. De veilige manier van telen, het efficiƫnt omgaan met energie en water, maar vooral de hoge kwaliteit en de enorme goede smaak, blijft veel journalisten verbazen. Zoals we dat gewend zijn, kwam ook nu weer de bekende 'wasserbommen' vraag. Helemaal super, want dat gaf mij weer de gelegenheid om uit te leggen wat we nu beter doen dan 18 jaar geleden.
Bron: Frank van Kleef, Royal Pride Holland