Wetenschappers vinden mechanisme waarmee geelkrulbladvirus zich verspreidt

Tholen - Een team van Japanse en Amerikaanse onderzoekers heeft het mechanisme ontdekt waarmee het geelkrulbladvirus zich verspreidt. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift Moleculaire Biologie. Het geelkrulbladvirus veroorzaakte eerder grote schade aan de tomatenteelt in Japan, China, Zuid-Amerika en in het Middellandse Zeegebied. In oktober 2007 werd het virus voor het eerst in Nederland aangetroffen, op 4 tomatenkwekerijen in de regio Bleiswijk.

De tomatenplanten produceren over het algemeen normale bladeren, wanneer de eiwitten AS1 en AS2 aanwezig zijn in de cellen. De onderzoeksgroep richtte zich op het beta-eiwit C1, dat na uitbraak van het geelkrulbladvirus veelvuldig werd aangetroffen. Uit het nieuwste onderzoek blijkt dat als dit eiwit wordt gecombineerd met AS1 in plaats van AS2 dat de plant niet normaal groeit. Volgens professor Yasunori Machida van de Universiteit van Nogoya heeft het onderzoek een pad geopend naar de ontwikkeling van ziekteresistente tomaten.

Auteur: