Gemeente wil woningen bouwen ten koste van glastuinbouw

Amstelveen weert glas

Gemeente Amstelveen wil toch vijfduizend woningen bouwen in de Noorderlegmeerpolder, dat nu bestemd is voor de glastuinbouw. LTO Noord Glaskracht wil de kassen behouden en het heeft gemeentebestuur daarom deze week een brief gestuurd. Gemeente Amstelveen presenteerde onlangs haar Toekomstvisie 2020. Tot verbazing van LTO Noord Glaskracht dook daar een oud plan op om vijfduizend woningen in de Noorderlegmeerpolder te bouwen. In dit gebied zijn ongeveer tachtig ondernemingen gevestigd, waaronder glastuinbouwbedrijven.

"We zijn weer terug bij 2002. Dit bezorgt ondernemers al jaren veel onzekerheid. Zij moeten nu weer afwachten wat er gaat gebeuren", reageert voorzitter Marrien Muilwijk van LTO Noord Glaskracht, regio Aalsmeer. In de brief aan het Amstelveense gemeentebestuur schrijft hij dat de gemeente ‘geen planologisch consistent beleid voert’. "Er moet duidelijkheid komen. Ondernemers investeren niet in hun bedrijven, waardoor het gebied verpaupert." Al sinds 2002 wil Amstelveen de Noorderlegmeerpolder met woningen volbouwen. Die plannen moest het gemeentebestuur in 2003 aanpassen, omdat de Tweede Kamer de Nota Ruimte vaststelde. Hierin staat dat de geluidszones rond Schiphol, de zogeheten 20 KE-contour, woningbouw in het gebied niet toestaat. Toch hoopt de gemeente nog altijd dat die zones worden bijgesteld.

In 2004 startte Stichting ter verbetering agrarische structuur (Stivas) een onderzoek naar de wensen van de ondernemers met het oog op herstructurering. Resultaat hiervan was dat de Noorderlegmeerpolder een glastuinbouwgebied bleef. Dat maakte de gemeente in 2006 in een persbericht bekend. Recent werkte Amstelveen nog mee aan de Toekomstvisie van Greenport Aalsmeer. Hierin is 180 hectare ingekleurd als glastuinbouw in de Legmeerpolder. "Dat is een groter gebied dan dat de gemeente nu voor ogen heeft. In haar nieuwe plannen spreekt ze over 62 hectare. Dat is onvoldoende’", vindt Muilwijk.

Ook hamert Greenport Aalsmeer in haar toekomstvisie op voldoende glasareaal in de nabije omgeving, de zogeheten dynamische dagvoorraad. Zodoende kunnen telers razendsnel bloemen en groenten leveren als daar vraag naar is. Muilwijk: "De veiling hecht veel waarde aan glas in hun omgeving. Maar Amstelveen spreekt niet eens van een inspanning om een alternatieve locatie te vinden". Hij verwacht dat luchthaven Schiphol op de rem gaat staan. "Ook zij heeft geen belang bij woningbouw in de naaste omgeving." Schiphol ziet ‘dubbel ruimtegebruik’ in de vorm van ‘wonen en vliegen’ niet zitten, wel de combinatie ‘glastuinbouw en vliegen’.

De voorzitter vindt verder dat de nodige infrastructuur ontbreekt om vijfduizend woningen te ontsluiten. "Het ziet ernaar uit dat de nieuwe N201, die nu wordt aangelegd, dreigt vol te lopen. Ook Flower Mainport Aalsmeer pleit daarom voor een derde ring rond Amsterdam van de A4 naar de A2. De nieuwe N201 houdt straks als tweebaansweg op bij Mijdrecht. Het blijft een provinciale weg."

De discussie speelt al jaren, vooral omdat betrokken gemeenten en provincies Noord-Holland en Utrecht het onderling niet eens worden. "Het wordt tijd dat de rijksoverheid knopen doorhakt", stelt Muilwijk. "Bovendien zijn de afgelopen jaren in Amstelveen tienduizend woningen gebouwd, terwijl de infrastructuur niet wezenlijk veranderde. Iedereen, inclusief de vrachtwagens van de bloemenveiling, rijdt naar de A9 die al overbelast is."

Bron: Nieuwe Oogst, editie West

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven