Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tino en Eugène van Ruijven:

"Oranje paprika verdient een vaste plaats in het Nederlandse schap"

Tholen – "Een gemiste kans", noemen oranje paprikatelers Tino en Eugène van Ruijven het dat de oranje paprika de afgelopen 10 jaar nauwelijks te zien was in het Nederlandse supermarktschap. "Uit onderzoek is bewezen dat als er oranje paprika's in het schap worden gelegd, de consumenten meer paprika's gaan eten. Het product paprika komt in de aandacht en ook de andere kleuren worden meer verkocht", vertelt Tino. "Het is nu de uitdaging om er voor te zorgen dat de oranje paprika bij alle Nederlandse supermarkten in het schap komt te liggen."


Eugene (links) en Tino van Ruijven

De broers Van Ruijven behoren met een areaal van 9 hectare tot de vier grootste teeltbedrijven van oranje paprika's in Nederland. Het areaal oranje paprika's in Nederland stijgt fors. "Afgelopen jaar was er zelfs een areaalstijging van 20%", schat Eugène. Zelf startten de broers in 2000 met de teelt van oranje paprika's na 3 jaar groene en rode paprika's te hebben geteeld. Binnen het bedrijf draagt Eugène zorg voor de teelt en techniek en is Tino verantwoordelijk voor PR, verkoop en P&O.



De telers zijn lid van de telersvereniging QualityforU, een select gezelschap van Greenery-telers, die paprika's telen en verpakken voor de kwaliteitsmarkten. Binnen de vereniging zijn alle kleuren paprika's vertegenwoordigd. "Veel van onze paprika's worden geëxporteerd naar de kwalitatief hoogwaardige supermarkten in het Verenigd Koninkrijk en andere West-Europese landen", zegt Eugène. "We proberen ons te richten op de toegevoegde waarde van het gehele hogere segment."



Over de afzet van de oranje paprika's in het huidige seizoen zijn de broers redelijk tevreden. "De prijs was dit seizoen erg regelmatig. Er waren veel minder pieken en dalen dan vorig seizoen. Alleen de laatste 3 weken is de prijs van oranje paprika's onder de euro gedoken. De afzet is vergelijkbaar met de andere kleuren", zegt Tino. De broers telen het ras 'Orange Glory'. "Ik denk dat wel 90% van het oranje areaal bestaat uit 'Orange Glory'", vertelt Eugène. "Maar we zijn altijd op zoek naar rassen met minimaal dezelfde kwaliteit en houdbaarheid en een hogere productie."



Het bedrijf van Tino en Eugène van Ruijven is van alle moderne automatisering voorzien. "We hebben altijd geprobeerd om om nieuwe ontwikkelingen snel op te volgen en dat heeft tot dusver goed uitgepakt. Zo is de verpakkingshal van alle gemakken voorzien. De hangende teeltgoten bieden de mogelijkheid tot verdere automatisering. Zo kunnen er nu 3 paden tegelijk worden behandeld met gewasbeschermingsmiddelen en is er ruimte voor luchtslangen", vertelt Eugène.



Inmiddels wordt er fors geïnvesteerd in promotie-activiteiten om meer oranje paprika's in de Nederlandse en Duitse supermarkten te krijgen. "Deen en Co-op hebben oranje paprika's in het schap. Binnen Superunie zien ze het zitten en ook Albert Heijn heeft de trend opgepikt. Albert Heijn heeft binnen de retail een voortrekkersrol, dus we hopen op een sneeuwbaleffect", vertelt Tino. "De oranje paprika heeft met zijn zoete smaak een toegevoegde waarde."



Voor meer informatie:
Tino van Ruijven
Paprikakwekerij T&E van Ruijven
Gasthuiswei 12
2295 MV Kwintsheul
Tel: 0174-220117
Fax: 0174-295561
www.vanruijvenpaprika.nl
Publicatiedatum: