Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marketingrapport Groenteteelt 2008

Inkoopsamenwerking groentetelers beperkt

Terwijl er door groentetelers aan de verkoopzijde steeds meer wordt samengewerkt is de samenwerking op het gebied van inkoop beperkt. Dit blijkt uit het onafhankelijk onderzoek van Van Es Marketing Services onder groentetelers in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Groenteteelt 2008 uiteengezet. Het rapport biedt een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik in de sector.

Terwijl bijna de helft van de groentetelers samenwerkt op het gebied van verkoop, koopt de overgrote meerderheid (81 procent) van de ondernemingen geheel zelfstandig in. Men heeft op jaarbasis gemiddeld 5 regelmatige leveranciers van tuinbouwbenodigdheden en cultivars. Het afgelopen jaar heeft men 3,5 procent van de regelmatige leveranciers afgestoten. Ondermaatse service en ondeskundig personeel vormen een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Dit heeft veelal betrekking op onenigheid, het niet nakomen van afspraken en slecht persoonlijk contact met de leverancier. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande leveranciers ook 3,5 procent nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe leverancier speelt de prijsstelling (inkoopprijs) en het assortiment een vooraanstaande rol. Onder het assortiment vallen naast de productkwaliteit ook nieuwe producten en cultivars.

 
procentuele verdeling van de inkoopwaarde naar inkoopkanaal van het levend assortiment

Kwekerijen vertegenwoordigen bijna de helft van de inkoopwaarde van het levend assortiment, gevolgd door eigen kwekerijen met 7 procent. Bij eigen kwekerijen is de marktwaarde van het levend assortiment als uitgangspunt genomen. 6 procent van het levend assortiment wordt betrokken bij de groothandel. Het onderscheid tussen kwekerijen en veredelaars, stekbedrijven en vermeerderaars is overigens niet altijd even duidelijk gebleken. Onder ander inkoopkanaal vallen onder meer veilingen, overkoepelende organisaties en andere samenwerkingsverbanden. De genoemde regelmatige leveranciers van het levend assortiment vormen een lange lijst van vele, relatief kleine ondernemingen. Er zijn weinig leveranciers die landelijk een substantieel marktaandeel hebben. De ranglijst wordt aangevoerd door ENZA Zaden, gevolgd door De Ruiter en Rijk Zwaan. Grond- en hulpstoffen en duurzame productiemiddelen worden veelal van de groothandel betrokken. 94 procent van de inkoopwaarde hiervan komt in de kassalade terecht van de groothandel. Voor grond- en hulpstoffen, zoals kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen voeren Horticoop, Sosef, Van Iperen en Brinkman de ranglijst aan. De belangrijkste leveranciers van duurzame productiemiddelen zijn Horticoop en Agrifirm. De belangrijkste criteria bij de selectie van een leverancier hebben betrekking op een goede inkoopprijs, een goede productkwaliteit en het nakomen van afspraken. Daarnaast geeft een groot deel van de groentetelers aan dat leveringsbetrouwbaarheid en snelle levering belangrijk zijn.

Aan het onderzoek onder groentetelers hebben 200 eigenaren van ondernemingen in de groenteteelt deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquĂȘte uitgevoerd van 14 januari tot 21 maart 2008. De respondenten vallen onder de BIK-code 011211 van de Kamers van Koophandel (kweken van groente). Het betreft een geheel onafhankelijk onderzoek.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
Publicatiedatum: