Conclusie bezoek ondernemersnetwerk Flower Mainport Aalsmeer:

'Kas zonder gas' verbetert beeldvorming tuinbouw

"Het concept de 'kas zonder gas' is positief voor de beeldvorming van de tuinbouw en een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen." Dat was een van de conclusies van het ondernemersnetwerk van Flower Mainport Aalsmeer, dat op 17 juni de 'kas zonder gas' van L. van der Weijden in Kudelstaart bezocht. Het bezoek werd gecombineerd met discussies over het imago van de sector en de mogelijkheden van een Greenport Business School.


Leden van het ondernemersnetwerk van Flower Mainport Aalsmeer bezochtende 'kas zonder gas' van L. van der Weijden in Kudelstaart en wisseldenideeën uit.

Sinds eind 2007 draait de orchideeënkwekerij van L. van der Weijden in Kudelstaart volgens het 'kas zonder gas'-principe. "Daarbij wordt in de zomer water in de kas door zonlicht opgewarmd en vervolgens opgeslagen in een bron onder de grond. In de winter wordt dit water gebruikt om de kas op te warmen, daarna in een andere bron gepompt zodat we het in de zomer kunnen gebruiken. Het klinkt simpel, maar heeft heel veel inregelwerk gekost. Deze 'kas zonder gas' vergt grote investeringen, maar de energiebesparing is fors. En dit soort concepten is nodig omdat energie te duur is en omdat duurzaam ondernemen noodzakelijk wordt", legde Lennard van der Weijden aan het ondernemersnetwerk uit. In het ondernemersnetwerk van Flower Mainport Aalsmeer zijn alle bedrijfstypen, die in de sierteeltcluster een rol spelen, vertegenwoordigd. Het netwerk komt regelmatig bijeen om ideeën uit te wisselen over het verbeteren van de cluster, waarbij ook plannen kunnen worden getoetst.

Imago en Greenport Business School

Elisa Dubbelman van het Productschap Tuinbouw en Hans Ligtenberg van LTO Glaskracht/Agrarische Hogeschool INHOLLAND toetsten bij het ondernemersnetwerk de plannen voor het verbeteren van het imago en de Greenport Business School. Volgens Dubbelman blijkt uit onderzoek, dat het imago van tuinbouwproducten goed is. "Maar over de glastuinbouw als bedrijfstak en over de carrièremogelijkheden is de onbekendheid groot, 85% van de burgers geeft aan niet veel over de sector te weten." Dit najaar start daarom een imago-campagne, waarbij ondernemers kunnen aanhaken door gebruik te maken van een projectenfonds bij het PT. Ligtenberg onderstreepte het belang van verbetering van de instroom van medewerkers. De nieuw te ontwikkelen Greenport Business School kan hierbij een stimulerende rol spelen. "De onderlinge betrokkenheid van onderwijs en bedrijfsleven is in de Greenport Business School veel groter", en dat is volgens Ligtenberg een van de voordelen. De Greenport Business School haakt, zoals de plannen er nu uit zien, aan bij de bestaande opleidingen, biedt meer mogelijkheden om in te stromen en is vooral gestuurd vanuit de vraag bij het bedrijfsleven.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven