Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw Management & Innovatiespel voor midden- en hoger kader tuinbouw

Er komt een professionele business game voor de tuinbouwsector. Het Horti Businessgame, geïnitieerd door Hillenraad, wordt door verschillende teams uit allerlei geledingen van de sector gespeeld. Per spelronde worden specifieke poules samengesteld voor bedrijven, professionals en studenten. Doel is aankomend midden- en hoger kader door middel van een competitief spel kennis te laten maken met ondernemerschap en innovatie in de tuinbouwsector. Op die manier wordt op een positieve wijze bijgedragen aan de versterking van het imago van de sector.

Spelers leiden in 8 spelrondes een virtuele tuinbouwonderneming in directe concurrentie met 6 andere spelers in een poule. Een poule kan bestaan uit collega-bedrijven uit de sector, maar ook uit collega’s binnen één bedrijf. Doel is om het (aankomend) midden- en hoger kader van zowel binnen als buiten de tuinbouw in een competitieve omgeving kennis te laten maken met de laatste inzichten op het gebied van ondernemingsstrategie en innovatie.

Virtueel tuinbouwbedrijf

Het spel brengt de spelers in een actieve spelomgeving, doordat in de opeenvolgende spelrondes externe factoren direct van invloed zijn op de besluitvorming en resultaten. Dit gebeurt aan de hand van cases en interventies. Het vereist van de spelers acht spelrondes lang alerte besluitvorming op vaak onvoorspelbare spelsituaties. De winnaar van de poule is het beste in staat gebleken zijn ‘virtuele’ tuinbouwbedrijf naar de top te brengen en houden.

Nationale ondernemingsspel SMO als voorbeeld

De structuur van het spel is gebaseerd op de kennis en ervaring van Prof. dr. Wim de Ridder, hoogleraar Future studies aan de TU Twente, die hij eerder heeft opgedaan bij de ontwikkeling van het nationale ondernemingsspel van de Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO). Uit ervaring van mensen die eerder het vergelijkbare SMO spel hebben gespeeld, is gebleken dat het een zeer spannende en uiterst competitieve spelomgeving oplevert, resulterend in een beter inzicht in de samenhang van bedrijfsbeslissingen. Prof. De Ridder maakt deel uit van het team dat het spel voor de tuinbouw ontwikkelt.

Breed draagvlak

Dat er een breed draagvlak is voor dit initiatief is blijkt uit de bijdragen en ondersteuning die Priva, Dutch Flower Group, FloraHolland, Rabobank, Koppert Cress, Gemeente Westland, en Tuinbouw Jongeren Westland aan dit project verlenen. Zij zijn overtuigd van de kracht van dit spel om het midden- en hogere kader directer te betrekken bij de sector. Binnen enkele weken wordt beslist of het project doorgang zal vinden en dan wordt het spel vervolgens vanaf oktober 2008 gespeeld.

Bron: Hillenraad
Publicatiedatum: