Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sjaak Schatorjé:

"Ik richt me met Sweetzzz op het hogere marktsegment"

Tholen – Vorig jaar introduceerde Sjaak Schatorjé het eigen merk 'Sweetzzz' voor zijn cherry-trostomaatjes. De Fossa Eugenia-teler kwam met het tomaatje in aanraking tijdens het bereiden van culinaire hapjes in een kookclub en de smaak beviel zo goed dat korte tijd daarop zijn eigen teelt én merk het licht zag. "Ik heb voorheen altijd trostomaten geteeld, maar zag daar de marktkansen niet zo en wilde wat anders. Met 'Sweetzzz' richt ik me op het hogere marktsegment!"



De teler profileert zich nadrukkelijk met zijn eigen merk. Er wordt geteeld volgens de allerbeste kwaliteit, uniformiteit, certificering en kwaliteitsborging/residubewaking volgens het Fossa Eugenia-protocol. Een fraaie website, brochure en verpakking moeten voor een goede afzet van het product zorgen. Dochters Imke en Michelle sieren, liggend in het gras, de doos en steekkaart op nostalgisch houten verpakking. Uniek aan de kwekerij is de huisverkoop. Elke morgen tussen 10.00 en 12.00 uur kunnen de mensen uit dorp en regio zelf 'Sweetzzz' komen kopen.



Afgelopen seizoen heeft Sjaak een goede teelt gehad. Dankzij goede contacten en afspraken wisten de 'Sweetzzz-tomaatjes' hun weg in de markt te vinden, al was die markt niet altijd zo gunstig gestemd. Sjaak maakt zich dan ook zorgen over de ontwikkelingen in de Nederlandse glastuinbouw. "Als ik sommige, grote bedrijven wild in de markt zie produceren, dan baart me dat zorgen. Ik vraag me af of er een markt is voor zo'n massale productie." Schatorjé regelt zijn afzet via Fossa Eugenia, waar hij vanaf de oprichting al lid en bestuurslid van is.



Van belichting wil de teler niet horen. "Ik ben niet vies van techniek, maar vind dat we de emotie van voedsel in stand moeten houden. Onze filosofie is dat de cherrytomaatjes geleverd moeten worden in de seizoenen dat ze van nature groeien!", vertelt Sjaak. "Laatst was hier een inkoper van een horecaketen. Hij vroeg zich af waarom men zich in het Westland zo druk maakt over belichte tomaten, die wilde hij helemaal niet!"



Voor meer informatie:
Sjaak Schatorjé
Kwekerij Schatorjé
Vorstweg 53
5941 NT Velden
Tel: 077-4722436
Fax: 077-4721704
Mob: 06-51274094
www.sweetzzz.nl
www.fossaeugenia.nl