Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Game-industrie toont mogelijkheden voor glastuinbouw

Op donderdag 13 maart 2008 presenteerden de vier deelnemers aan de prijsvraag Work is Gaming hun creatieve ontwerp. Vier verrassende game-ontwerpen om het werken in de glastuinbouw nog leuker en interessanter te maken. Ranj uit Rotterdam is de winnaar en krijgt opdracht hun creatieve ontwerp ook echt te gaan uitvoeren. Met Ronimo Games (Utrecht) wordt nog nader overleg gevoerd. De ontwerpen van IJsfontein (Amsterdam) en Paladin Studios (Leiden) zijn afgevallen.

Het creatieve ontwerp van Ranj sluit het beste aan bij de Challenge. Het Ranj-ontwerp is een interactieve, auditieve game met als titel ‘KasKraker’, waarin ook een Summer Challenge is geïntegreerd die specifiek op scholieren is gericht. Via radioberichten, gepersonaliseerde podcasts of sms krijgen deelnemers op verschillende momenten op de dag aanwijzingen. Het geheel van aanwijzingen leidt tot de oplossing van een spel, waar een beloning tegenover staat. Ranj krijgt een bijdrage van € 15.000 voor de uitwerking van het ontwerp tot een speelbare demo, die eind mei 2008 gereed moet zijn.

Ronimo Games presenteerde het concept ‘Sing to Work’. In dit concept vormt het luisteren naar muziek onder het werk ook de basis voor het introduceren van game-elementen. Muziek is stimulerend en direct, live, feedback krijgen op het meezingen is in de ogen van Ronimo Games nog stimulerender. Via een headset en blue-tooth technologie kunnen medewerkers actief deelnemen aan een game en daarmee een score verdienen. Paladin Studios ontwikkelde het concept GrowZone. Arbeidshandelingen vragen om snelheid en vaardigheid en werknemers kunnen zich ontwikkelen in ‘levels’ en krijgen de ontwikkeling op computer-handsets in animaties en scores terug. IJsfontein presenteerde een online gameomgeving op internet met daarin verschillende game-onderdelen, zoals een mogelijkheid om op het werk verdiende kraskaarten te verzilveren, het spelenderwijs leren in een bedrijfsquiz of een bedrijvencompetitie.

De Challenge 'Work is gaming' is ontstaan uit de studie die InnovatieNetwerk en SIGN in 2007 hebben laten uitvoeren naar perspectieven voor de arbeid in de tuinbouw in 2030. De Challenge is opgezet om spel- en game-elementen in te passen in het werk op tuinbouwbedrijven, waardoor dit meer en beter aansluit op de belevingswereld van de medewerkers en bovendien de arbeidskwaliteit en –prestaties verbetert. De doelstelling van beide organisaties is om grensverleggende concepten te ontwikkelen voor de glastuinbouw, op weg naar een duurzame, winstgevende en maatschappelijk geaccepteerde sector.

Voor meer informatie:
Hans Koehorst
Stichting Innovatie Glastuinbouw (SIGN)/ LTO Noord Glaskracht
Tel: 010 - 5296764
Fax: 010 - 529 67 56
Mob: 06 - 53131944
www.ltonoordglaskracht.nl



Publicatiedatum: