Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agri SA Conferentie Pretoria

AgriOrbit: 'Sneller en verser' zullen wereldwijde vraag aanjagen

Voedselproducenten en -verwerkers in Zuid-Afrika kunnen aanzienlijk voordeel behalen door op de juiste manier in te spelen op wereldwijde consumententrends op het gebied van voedsel en landbouw. 

"Er zijn kansen te over voor Zuid-Afrika als men bedenkt dat de nieuwe generatie consumenten er zeer specifieke eisen op na houdt die bepalend zullen zijn voor de wereldwijde vraag naar voeding," legt Renee Marias uit, directeur Global Corporates bij de Rabobank en hoofdspreker op de landbouwconferentie van Agri SA in Pretoria. 

Volgens Marais zal de wereldwijde vraag blijven groeien omdat er iedere minuut 158 monden bijkomen die gevoed dienen te worden en de gunstige macro-voorwaarden een verandering op de markt teweeg brengen. "Het voeden van Afrikaanse miljoenensteden zal de komende jaren interessante mogelijkheden bieden."

Meerdere sociaal-geografische en economische factoren wijzen op een voortdurende groeiende consumentenvraag op het continent:
  • De bevolking ten zuiden van de Sahara zal tegen 2050 verdubbeld zijn
  • Het merendeel van de mensen (62%) zal in de grote steden wonen, ten opzichte van de huidige 40%
  • Dankzij de economische groei van de afgelopen 15 jaar is het gemiddelde daginkomen van €0,76 naar €1,10 gestegen
  • Ruim 40% van de Afrikaanse bevolking heeft inmiddels dagelijks meer dan €1,70 te besteden en klimt op naar de middenklasse 
"Helaas gaat er wereldwijd iedere minuut 2,5 miljoen kilo voedsel verloren en sterven er zes kinderen aan ondervoeding," vervolgt Marais. "Dit biedt bedrijven zoals de Rabobank, die toch al actief is in ruim 40 landen en betrokken is bij 50 van de belangrijkste voedsel- en landbouwbedrijven in Afrika, veel ruimte om een positieve bijdrage te leveren."

Duurzame bouwstenen
De geschiedenis van de Rabobank' gaat terug tot 1895. De bank stelt zich ten doel de wereldbevolking, die in 2050 9 tot 10 miljard zal bedragen, op duurzame wijze te voeden aan de hand van de volgende bouwstenen:
  • Vergroten beschikbaarheid voeding
  • Verbeteren toegang tot voeding
  • Stimuleren evenwichtige voeding
  • Verhogen duurzaamheid
Marais legt uit dat hoewel de wereldwijde vraag naar voeding tot 2050 zal toenemen de vraag tussen verschillende voedselsegmenten uiteen zal lopen. "Wortelgewassen en granen zullen een minder sterke groei doormaken, terwijl de vraag naar zuivel en vlees sterker zal worden. Er zal dus meer vlees op het menu komen te staan."

Spelers moeten goed op de hoogte blijven van deze verschillen tussen de generaties, benadrukt Marais. "Kijk maar eens naar millennials: ze experimenteren graag, zijn gezondheidsbewust en hebben meer te besteden dan iedere andere leeftijdscategorie."

Millennials staan bekend om hun specifieke voorkeuren:
  • Zij prefereren ambachtelijke producten boven grote merken
  • Ze geven meer uit aan kwaliteitsingrediënten
  • Maar liefst 88% probeert graag nieuwe voedingsproducten uit
  • Ze willen weten waar en hoe producten geteeld worden
  • Ongeveer 33% van hen eet biologisch, ten opzichte van 21% van generatie X en slechts 15% van de baby-boomers.
Veranderende consumentenvoorkeuren
Marais legt uit dat het om de voedselproductie in de toekomst winstgevend te houden van belang is goed geïnformeerd te blijven over de consumentenvoorkeuren. "Biologische voeding is bijvoorbeeld een snelgroeiende sector die op de Europese voedselmarkt al een aandeel van 2,5% heeft. De laatste jaren is deze sector met dubbele cijfers gegroeid. Ook popcorn is een interessante markt. De vraag naar dit product wordt niet alleen aangejaagd door convenience maar ook dankzij het feit dat dit product als gezond aangemerkt wordt. De afzet van popcorn nam de voorbije vijf jaar dan ook met ruim 50% toe. 

Consumenten kiezen daarnaast in plaats van bewerkte voeding steeds vaker voor kant-en-klaar maaltijden, gezonde snacks en producten die geen 'ongezonde' ingrediënten bevatten. Naar verwachting zal de gemiddelde dagelijkse calorie-inname van 1.600 naar 1.400 dalen. Eiwitten, in alle vormen, winnen ook steeds meer terrein. Kant-en-klare koffie, noten, zaden en studentenhaver zijn ook trendy in West-Europa. 

Innovatieve voedingsproducten worden de volgende grote trend, vertelt Marais. "In de Verenigde Staten verliezen grote merken al aan marktaandeel omdat de consument 'massaproducten' wantrouwt. Kleine merken daarentegen zien hun marktaandeel juist groeien: 'klein is sexy', zo menen consumenten."

Online winkelen en gemakswinkels zijn de grootste groeiers, vervolgt Marais. 

Toekomst sneller en verser
"Sneller en verser met zo weinig mogelijk verspilling zullen bepalende factoren zijn voor de vraag in de toekomst. Dit zal voor een verandering in de toeleveringsketen zorgen. Waar er vroeger tien dagen en vijf partijen nodig waren, zal dit in de toekomst maar drie dagen en drie partijen zijn." 

Telers moeten zich bewust zijn van de sterkere relatie tussen gezondheid en voeding, legt Marais uit. "De focus komt in toenemende mate op zelfzorg en bewuste voeding te liggen, veel meer nog dan op smaak en prijs. Er is ook een hernieuwde belangstelling voor functionele voedingsmiddelen."

De veranderende definitie van wat gezond is, houdt een lagere suikerinname en een groeiende vraag naar gezonde en verse convenience-producten in. Ook transparantie zal steeds belangrijker worden."

Marais raadt telers aan te innoveren 'van veld tot vork'. Een slimmer voedselsysteem zal gebaseerd zijn op intelligente teeltmethoden, verpakkingen, distributie en tot slot voedingsproducten. "Consumenten willen altijd iets beters en om aan deze wens tegemoet te komen, zal men als teler innovatief moeten blijven."

Telers die succesvol op deze veranderende voorkeuren van consumenten in spelen, kunnen op betere inkomsten rekenen. 


Publicatiedatum: