Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Asperges zó klaar, zó lekker

Hippe en frisse kick-off aspergeseizoen

Tholen - Op donderdag 5 april waren aspergefans en ambassadeurs in Markthal Rotterdam bijeen voor de Nationale Kick-Off van het aspergeseizoen 2018. De campagneslogan werd via een swingend filmpje bekend gemaakt: Asperges zo klaar, zo lekker. De boodschap dat asperges hip, gemakkelijk en en op vele verschillende manieren te bereiden zijn moet vooral de jongere generatie aanspreken.

Klik hier voor de fotoreportage



Nieuwe insteek
"We hebben er een nieuwe draai en richting aan gegeven: snel, verrassend en met meer actie", zei Marleen Stegeman, coördinator van het Nederlands Aspergecentrum die de publiciteit rondom asperges over een andere boeg gooide. "Ik ben daarom heel blij met de vele positieve reacties." De traditie om asperges, als enige echte seizoensgroente, te promoten moet zeker blijven, vonden alle aanwezigen. Het traditionele karakter van de 16 voorgaande openingen werd echter niet gemist. Dat werden de (actief benaderde) food bloggers en vloggers wel: 11 waren er aanwezig. "Zij geven aan het druk te hebben", zei Marleen. Positief is dat ongeveer 30 van hen zich hebben ingeschreven voor de 15-minutes-kookchallenge.


Mathijs Vrieze en Marleen Stegeman, foto Asperge Centrum

15-minutes-kookchallenge

Deze is 5 april van start gegaan. "Het is de bedoeling dat food bloggers en vloggers een recept bedenken. Er is slechts één regel: het recept moet in 15 minuten te bereiden zijn", legde TV kok Mathijs Vrieze. Deze BN-er is dit seizoen een van de ambassadeurs voor de asperge. Mathijs probeerde van de aanwezige bloggers los te krijgen met welk recept ze aan de gang wilden gaan maar dat lieten ze niet los. Ze posten het recept binnenkort op hun blog of vlog en moeten onder hun volgers zoveel mogelijk likes verzamelen. De recepten worden niet gejureerd maar degene met de meeste likes wordt uitgeroepen tot winnaar. Het lekkerste recept krijgt veel publiciteit via de fanbase van het Nederlands Aspergecentrum. De winnaar krijgt een rol in de Nationale Kick Off van 2019 naast veel gesponsorde publiciteit via de website en social media kanalen.


Michelle Verhoef en Geertje Roodbeen (ZON) genieten van de hapjes, foto Asperge Centrum

Geen wedstrijd

Natuurlijk waren ook de sponsoren van de Kick Off, ZON fruit&vegetables, The Greenery en Teboza aanwezig. Hoewel ze onderling elkaar proberen af te troeven met de vroegste asperge willen ze er wel gezamenlijk voor zorgen dat ze het seizoen gezamenlijk aftrappen. "Anders wordt dat een wedstrijd en dat is voor niemand goed", zei Rob van der Weele van The Greenery.

Binnenkort volumes
Hoewel het seizoen officieel is afgetrapt, zijn de asperges er door het koude weer nog niet volop en bovendien erg duur. Maar er is goed nieuws, de eerste asperge in de niet verwarmde bedden is namelijk gevonden. Aanwezige telers en handelaren verwachten daarom dat de volumes op korte termijn beschikbaar komen, ook omdat het komende weekend warm wordt.

Klik hier voor de fotoreportage