Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Prominent:

"Een positieve offline productbeleving zorgt voor meer online verkoop"

Het online bestellen van producten wordt steeds meer de standaard. Zullen fysieke winkels in de toekomst uit het straatbeeld verdwijnen? Niet direct, denkt Prominent, want deze offline winkels kunnen worden ingezet om specifieke productbeleving te promoten en passende klantenservice te bieden. Door consumenten deze offline optie te bieden, zal de online verkoop vervolgens stijgen.

Offline productbeleving
Coolblue is een goed voorbeeld van een organisatie, die customer experience centraal stelt. Klanten worden snel en effectief naar het product geleid dat zij zoeken en de betaling en levering verlopen zo vlot mogelijk. Niet alleen de kwaliteit van de producten, maar vooral de positieve winkelervaring maakt dat klanten terug blijven komen. Een uitstekende service staat hier voorop.

De Chinese retailer JD.com gaat nog een stap verder. Deze organisatie verkoopt haar producten online maar heeft daarnaast een offline winkel om klanten de mogelijkheid te bieden haar producten fysiek te zien, te proeven en te beoordelen. In deze offline winkel gaat het puur om productbeleving. Dit maakt dat wanneer klanten vervolgens hun online bestelling plaatsen, zij nog beter weten wat zij kunnen verwachten.

Storytelling
Bovenstaand voorbeeld van JD.com zou een reƫel toekomstbeeld kunnen zijn. Het gemak van online bestellen met de mogelijkheid om een fysieke winkel te bezoeken, enkel gericht op productbeleving en extra klantenservice. Op deze manier wordt online boodschappen doen een stuk minder statisch.

Een concept als storytelling is uitermate geschikt voor deze setting. Elk product heeft een eigen verhaal dat tot de verbeelding moet spreken van consumenten. Omdat het in deze offline belevingswinkel niet direct gaat om het verkopen van zoveel mogelijk producten, kan er meer aandacht worden gevestigd op het verhaal achter een product en het gevoel dat dit bij consumenten oproept. Wanneer deze strategie succesvol wordt ingezet, zal dit een positief effect hebben op de online verkoopcijfers.

Avocado
Zien, beleven en proeven doet verkopen. Vooral bij AGF-producten. In de communicatie is het belangrijk dat de voordelen per product worden benoemd; waarom zouden consumenten moeten overgaan tot aankoop? Welk voordeel biedt het hen?

Een goed voorbeeld van een succesvolle storytelling strategie is de promotie van de avocado. Tien jaar geleden was deze vrucht lang niet zo populair als nu. Destijds was het enige gerecht dat men weleens maakte een verse guacamole, terwijl avocado's nu zelfs als basis dienen voor een chocoladetaart. Door consumenten te wijzen op de veelzijdigheid van het product, de hoge voedingswaarde en voorbeelden te geven van verschillende bereidingswijzen kon de avocado uitgroeien tot een wereldster. De waarde van deze vruchten is zelfs zo enorm gestegen dat zij nu een ware Mexicaanse maffia-oorlog ontketent. Niemand had deze ontwikkeling tien jaar geleden kunnen voorspellen!

Voor meer informatie:
Prominent
www.prominent-tomatoes.nl
info@prominent-tomatoes.nl

Wim van den Berg
w.vandenberg@doorpartners.nl 
Publicatiedatum: