Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tot wel 40 variëteiten geteeld en geleverd in aarde

Lokaal geteelde microgroenten Seattle populair bij koks

"Levende" microgroenten, die nog in de aarde staan, zijn een trendy alternatief voor andere saladegroenten en zijn vooral populair onder koks op de lokale markt van Seattle. 

Seizoensvariëteiten voor restaurants 
Koks geven tijdens verschillende seizoenen de voorkeur aan verschillende smaken, maar door direct samen te werken met kleine telers kunnen ze vaak kiezen uit een groot aantal van deze kleine groenten. Girly Girl Greens teelt bijvoorbeeld tot wel 40 variëteiten tegelijk. Basilicum en rode shiso zijn het meest populair volgens Bronte Austin. "We proberen een persoonlijke relatie met onze klanten te vormen." De leveringen worden wekelijks gedaan en de hoeveelheden zijn afhankelijk van de klant. Koks kunnen een volledige tray van 25x50 bestellen of een blok van 15x13. Klanten kunnen ook blokken van 25x25 of 13x13 bestellen. Deze laatste maat is ideaal voor huishoudens, laat Austin weten. 


Rode shiso 

Met vallen en opstaan de beste groeipraktijken ontdekken 
Austin zegt dat ze veel hebben geleerd over hoe ze deze unieke gewassen kunnen telen. Het bedrijf - dat bestaat uit een moeder en haar acht dochters - is iets meer dan een jaar oud. "Het duurde lang voordat de producten naar onze tevredenheid waren," zegt ze. "Ieder specialistische variëteit was weer een uitdaging en het kostte veel tijd om te leren wat de beste groeiomstandigheden waren voor de verschillende microgroenten. Het lastigste was misschien nog wel om de aarde goed te krijgen. Slechts enkele maanden geleden hebben we de perfecte mix ontdekt", zegt ze. Austin is er van overtuigd dat door de groenten compleet in aarde te telen en ze "levend" in de aarde te verkopen, de microgroenten langer meegaan en beter smaken. "Planten zijn bestemd om in aarde te groeien. De aarde is het centrale aspect van de gehele plant. Als de aarde niet van hoge kwaliteit is, reflecteert dit op de plant", vertelt ze. "Dit is ook de focus van het biologische programma, het herbouwen en verfrissen van de aarde met iedere oogst. Zo creëren we een beter milieu voor de toekomst." 


Roodbladig kroot 'Bull's Blood'

Pittige variëteiten zijn populair
Pittige microgroenten zijn een van de best verkopende producten. Hieronder vallen rucolakers, radijskers, mosterd, en de best verkopende variëteit in deze categorie, de 'spicy mix'. Sommige van de specialiteiten kosten meer tijd en moeite om te telen, omdat het langer duurt voordat ze uitgegroeid zijn en vaak extra voedingsstoffen nodig hebben. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij basilicum, roodbladige kroten 'Bull's Blood, rode Malabar spinazie en rode shiso. "Ik denk dat mensen steeds meer gewend raken aan het idee van microgroenten. Op dit moment zijn de kleurige variëteiten en die met volgroeide bladeren heel populair. Deze hebben net wat meer kleur en stijl." 


Rode Malabar spinazie 

Nieuwe uitdagingen overwinnen 
Als je nieuw bent in de teeltsector kom je veel uitdagingen tegen, vooral als er geen eerdere generatie is waarvan kennis kan worden overgenomen. "Ik denk dat het het moeilijkst is om te leren wat iedere plant nodig heeft. Er is niet een aanpak die bij iedere plant past," zegt Austin. Er is veel onderzoek gedaan om te kijken wat de individuele planten nodig hebben. Bovendien ligt het bedrijf 366 meter boven zeeniveau, dus veel technieken die goed voor andere bedrijven werken, werkten niet voor hen. "De meeste bedrijven liggen in valleien en het is heel bijzonder om te zien hoeveel hoogte en lucht invloed hebben op de gewassen." Een bonus voor het bedrijf is hun bronwater, dat uit een diepe watervoerende laag van een berg komt. "Dit water is ontzettend puur, maar zeer alkalisch. De meeste planten kunnen niet tegen een hoger pH en dus moesten we een biologisch pH gebruiken om het water minder alkalisch te maken. Dit verklaart ook waarom bepaalde microgroenten minder goed groeiden totdat we dit veranderden." Austin voegt toe dat de schone, minder vervuilde berglucht ook zeker helpt. "Zulke kleine dingen kunnen een enorm verschil maken." 


Basilicum

Onderwijzen over lokale producten
Naast het verwerven van inkomen zegt Austin dat het voornaamste doel is om hun opgedane kennis met mensen te delen. "Winst maken is niet ons voornaamste doel. Wij staan voor de gemeenschap en daarom verkopen we onze producten ook alleen lokaal. Je kunt de microgroenten die in aarde staan niet vervoeren en verwachten dat ze in goede conditie aankomen." Ze denkt dat veel telers in een bepaald gebied verkopen omdat ze betere voeding willen leveren aan de mensen om hun heen. "Onze eigen gezondheid heeft enorme voordelen ondervonden van de kennis die we hebben opgedaan en we willen dat andere mensen deze voordelen ook kunnen ervaren." 

Voor meer informatie:
Bronte Austin
Girly Greens
Publicatiedatum: