Autogrow, een internationaal agrarisch-technisch bedrijf, beschrijft zijn strategie om biljoenen beschikbare teeltgegevens te gebruiken om de productie van hun telers te helpen.
"Door onze unieke infrastructuur ontvangen we jaarlijks meer dan 32 biljoen gegevens via onze systemen; waarschijnlijk een van de grootste collecties voor binnenteelt op dit moment. Gegevens zijn belangrijk bij innovatie, maar het gaat er natuurlijk vooral om wat je ermee doet," zegt CEO Darryn Keiller.
De uitdaging hierbij is volgens Keiller, die van de meeste systemen; het eruit filteren van de ruis. Hun verwerkingsalgoritme heeft tot dusver meer dan zes miljard gegevens gefilterd en opgeslagen die door hun wetenschappers voor de klanten worden geanalyseerd, zodat ze betekenisvol worden.
Telers krijgen zo "een dieper inzicht in hun gewasomgevingen, kritische factoren van de teeltcycli en seizoensgevoeligheid, om slimmere beslissingen en betere resultaten mogelijk te maken."
De gegevens zijn momenteel afkomstig van de MultiGrow-, Aphaea-, IntelliDose- en IntelliClimate-besturingssystemen van Autogrow. Deze leveren elke 3-5 seconden microklimaatgegevens als luchttemperatuur, vochtigheid, lichtniveaus, CO2, pH en nutriƫntenniveaus, naast lokale macroklimaatgegevens.
Zo wordt er een enorme hoeveelheid gegevens verkregen over een breed scala aan gewassen, bloemen en planten in kassen, stadsboerderijen en beschermde teeltsystemen in meer dan 40 landen.
Elke teler heeft op elk gewenst moment toegang tot zijn gegevens via de cloud of de beheerder, met beveiliging op bedrijfsniveau, maar de grootste uitdaging voor de teler is het onttrekken van kwalitatief inzicht aan de grote hoeveelheid gegevens.
Directeur gewaswetenschappen en landbouwkunde van Autogrow, Dr Tharindu Weeraratne (foto hierboven), zegt dat de verzamelde informatie goed weergeeft hoe planten reageren op hun omgeving en wat de optimale niveaus zijn voor grotere, consistente oogsten van hoge kwaliteit.
"Alle betrokken factoren, waaronder het externe en interne klimaat, de plantbiologie, de nutriƫntenbehoefte, het gebruik van technologie en de interactie van dit alles, zijn van vitaal belang. Neem hier de invloeden van consumentenbehoeften, geopolitieke factoren en klimaatverandering bij, en het telen van die bladgroenten of tomaten ligt complexer dan de meeste consumenten beseffen."
"Er zijn wat factoren waarover er geen controle is bij de teelt, maar door kennis en inzicht te verwerven in de factoren waar je wel controle over hebt, is dit een eerste stap naar echte innovatie en bedrijfsgroei."
Voor meer informatie: