Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zwart is het nieuwe paars

Groententrends in 2018

New Covent Garden Market, waarvan de handelaren groenten en fruit leveren aan de 20 beste restaurants in Londen, verwacht dat in 2018 zwart het nieuwe paars is. Vorig jaar was er een opkomst van paarse groenten, van bloemkool tot spruitjes, maar volgend jaar zullen kopers alles nog donkerder zien worden: van zwarte radijzen en zwarte maïs tot de lieveling van gezondheidsbloggers, boerenkool. 



De onthulling werd gedaan in het jaarlijkse Fruit and Vegetable Trends Report 2018 van New Covent Garden Market op basis van een uitgebreid onderzoek onder hun meer dan 100 gespecialiseerde vaste handelaren. Zwarte producten zijn meer in trek, ook een Zuid-Amerikaanse variëteit van suikermaïs, knoflook, radijs en zwarte aardappelen. Er schijnt een opvallend hogere vraag te zijn naar donker getinte producten van enkele van de meest bekende restaurants in de hoofdstad en dus is er kijkje genomen naar wat Le Gavroche, The Dorchester, The Four Seasons en The Wolseley mogelijk volgend jaar gaan serveren.

De zwarte producten trend zal naar verwachting in het nieuwe jaar doorzetten, naast een hernieuwde hang naar vergeten groenten. Volgens de groothandels van The Market is ook de populariteit van smaakvolle ouderwetse variëteiten met bijzondere vormen gestegen; bijvoorbeeld bloemkool, bieten, wortels, (Fenland) selderij en (Red William) peren die allemaal traditioneel in het verleden werden gebruikt. Ook innovatieve variëteiten die lijken op vergeten groenten zijn meer gewild, zoals Chantenay wortelen en piccolo pastinaak.


Cedro citroen, Source: twitter.com/arniabee

Gevraagd naar de nieuwe producten die ze de afgelopen 12 maanden voorbij hadden zien komen was het meest voorkomende antwoord ongebruikelijke citrus, zoals de reusachtige Cedro citroen en de zogenaamde 'limone di Ponza' van het eiland Ponza; Aziatische citrus zoals Miyagawa clementines met een groene schil en oranjevlezig vruchtvlees en de complex smakende yuzu. Tangelo, met een smaak tussen een mandarijn en een grapefruit en de geurige Bergamot, die veel in cocktails wordt gebruikt werden ook genoemd.

De grootste verkoopstijging in 2017 waren alle variëteiten van boerenkool, gevolgd door zachtfruit, vooral van in het VK gekweekte soorten - gele frambozen, witte aardbeien, groene aardbeien en roze bosbessen, zoete aardappelen en andere speciale aardappelen en Datterini/San Marzano tomaten.

Gedreven door consumententrends wordt de gestegen verkoop van deze producten verwacht in 2018 door te gaan, ook door een gestegen neiging onder consumenten naar veganisme, superfoods en Britse herkomst. Groothandels meldden ook een toename van de vraag naar vreemd uitziend groenten en fruit, zogenaamde buitenbeentjes vanwege de trend tegen voedselverspilling.

Door de opkomst van interessantere sla ingrediënten zoals baby boerenkool, tatsoi, winterpostelein en winterkers is de verkoop van ijsbergsla gedaald en er wordt niet verwacht dat dit 2018 zal herstellen. 

Helen Evans, directeur commerciële ontwikkeling van New Covent Garden Market: "Het is interessant om door de ogen van onze vaste handelaren een blik op de toekomst te kunnen werpen. Weten wat de nieuwe en zich doorzettende trends voor volgend jaar zijn, kan chefs en cateraars helpen hun menu's te plannen, zodat ze gelijke tred houden met de meest populaire en in opkomst zijnde versproducten."

Voor meer informatie:
New Covent Garden Market
Tel: +44 0207 240 2444
Publicatiedatum: