Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jaarrond tomaten in New England

Dankzij teeltkassen kan het in Maine gevestigde bedrijf Backyard Farms als een van de weinige telers in New England het hele jaar door tomaten leveren. De tomaten die Backyard Farms teelt zijn vleestomaten, trostomaten en cocktailtomaten.

"We begonnen met de export van tomaten in januari 2007," zegt Jim Darroch van Backyard Farms. "Vanaf begin af aan is de jaarrondteelt van tomaten de visie van Backyard Farms geweest. Alle drie de tomatensoorten die we telen zij het hele jaar beschikbaar."

Volgens Darroch is het bedrijf geïnspireerd door teeltkassen in Nederland. "De oprichters van het bedrijf werden geïnspireerd door het succes van Nederlandse teeltkassen en wilden deze technologie naar het noordoosten van de VS brengen. Het seizoen voor de lokale tomatenteelt is in deze regio normaal erg kort. Sindsdien heeft onze focus bij elke stap van het proces bij de kwaliteit gelegen. We plukken onze tomaten alleen als ze rood en rijp zijn en we leveren ze alleen aan retailers en groothandelsbedrijven die zich binnen een reistijd van 12 uur bevinden, zodat we de smaak kunnen garanderen."



Arbeidskrachten
Voor Backyard Farms is het grootste probleem van het telen van tomaten in New England niet zozeer het klimaat maar de benodigde arbeidskrachten. 

"Het aantal werkelozen staat op een dieptepunt en daarom is het vinden van arbeidskrachten onze grootste uitdaging," zegt Darroch. "We doen alles wat we kunnen om een geweldige werkomgeving in stand te houden, zodat we toegewijde stafleden aan kunnen trekken. Naast een goed loon hebben onze medewerkers uitstekende arbeidsvoorwaarden. We bieden onder andere vergoedingen voor opleidingen. Ook hebben we een trainingsprogramma onder de naam Backyard Farms University, waarin voorlichting door docenten van de lokale hogeschool wordt gegeven over alles van plantenkunde tot ondernemerschap."

Relaties met klanten
De tomaten van Backyard Farm zijn te vinden bij zowel grote supermarktketens als onafhankelijke retailers in het noordoosten van de VS, vanaf New Jersey tot Maine. De vlees- en trostomaten worden los verkocht, terwijl de cocktailtomaten verpakt in de schappen staan. Ook worden in verschillende bulkformats tomaten via groothandelaren aan de horecasector verkocht.



Volgens Darroch is de relatie met retailers van fundamenteel belang bij het zorgen van voorlichting en training over tomaten, zodat deze zo goed mogelijk bij de consument kunnen worden gepresenteerd. "We hebben altijd gebruik gemaakt van een Store-Out-marketingstrategie. Onze belangrijkste partnerschappen zijn zodoende met onze retailers. We zijn er trots op dat we een echte relatie met onze klanten kunnen onderhouden. We werken nauw samen om hun stafleden te trainen met betrekking tot zaken als promotiemogelijkheden."

Ook werkt Backyard Farms samen met chefkoks om de online aanwezigheid te verbeteren. "Chefs als partners zijn een geweldige manier om een online catalogus aan recepten samen te stellen, wat helpt voor online marketing," zegt Darroch.

Tienjarig jubileum
Backyard Farms viert dit jaar zijn tienjarig jubileum. Het bedrijf viert dit zowel met social media-campagnes als met een speciale jubileumverpakking voor zijn cocktailtomaten.

"Ook hebben we met onze medewerkers voor deze gelegenheid een speciale video gemaakt. Daarnaast hebben we de site www.10yearsoftomatoes.com gelanceerd, waarop klanten meer kunnen leren over onze geschiedenis en per week tien gratis dozen met tomaten worden verloot."



Huidige en toekomstige ontwikkelingen
Backyard Farms werd dit jaar onderdeel van Mastronardi Produce. Het bedrijf kan onder eigen naam blijven werken, maar heeft nu ook meer mogelijkheden voor toekomstige uitbreidingen. 

"De overname door Mastronardi Produce was voor ons de grootste verandering in 2017. Na tien jaar lang te hebben geconcurreerd met het Sunset-merk, zijn we nu vereerd lid te mogen zijn van de Mastronardi-griep. Met de ondersteuning van deze groep kunnen we ons merk in het noordoosten aanhouden en kunnen we naar nieuwe markten uitbreiden."

Tot slot kondigt Darroch aan dat het bedrijf in het komende jaar een nieuw ontwerp voor de verpakking van zijn cocktailtomaten gaat introduceren. De nieuwe verpakking benadrukt dat de tomaten worden geteeld in Maine. Ook is het bedrijf van plan om met retailers te werken aan displays die met het nieuwe ontwerp overeenkomen.

Voor meer informatie:
Jim Darroch
Backyard Farms
Tel: +1 (207) 696-2178
Publicatiedatum: