Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hortiespaña: kasteelt is het meest duurzaam

De Spaanse interprofessionele vakvereniging voor groenten en fruit, Hortiespaña, heeft een promotiecampagne opgezet om de mythen over kasteelt uit de wereld te helpen. De secretaris van Hortiespaña, Juan Colomina, heeft deze campagne officieel gestart tijdens een bijeenkomst waarbij vertegenwoordigers van de volgende supermarkten en bedrijven aanwezig waren: Arc Eurobanan, Auchan Retail, Bargosa, Carrefour/Socomo, Coexphal, Consum Scoop, Dia, El Corte Inglés, Eroski, Florette-Vegamayor, Garden City Multiservicios, S.L., Grupo AN/Grupo Unica, Lidl, Makro, Mercadona, Onubafruit, Pascual Marketing S.L., Primaflor, Supermercats Pujol en Verdifresh.





Colomina legt uit dat de zonnekas de oplossing is voor een efficiënte en duurzame landbouw. De combinatie van zonne-energie met een plastic dak maakt het mogelijk om gewassen van uitstekende kwaliteit te telen. Met biologische controletechnieken wordt van iedere druppel water optimaal gebruik gemaakt. Deze technieken fungeren als CO2-put, waardoor de gemiddeld temperatuur verlaagd wordt. Dit is te verklaren door het 'albedo-effect', dat wordt veroorzaakt door de witte plastic daken. 

Tijdens de bijeenkomst werden er filmpjes laten zien die, aan de ene kant, de perceptie van de consument laten zien, én, aan de andere kant, de redenen waarom de kasteelt het meest duurzaam is vanuit een economisch, sociaal en ecologisch oogpunt. Hortiespaña wil een waardeketen bewerkstelligen, waarbij de relaties tussen de verschillende schakels optimaal zijn. Hierdoor wordt de keten in zijn geheel efficiënter en meer competitief. 

De belangrijkste doelstellingen van de vereniging zijn: waarde toevoegen aan de kasteelt en de daarbij behorende sociale, economische en ecologische duurzaamheid; de kwaliteit van de kasteelt bevorderen; fruit en groenten afkomstig uit kassen promoten en informatie verstrekken onder consumenten; kennis en efficiëntie van de kasteelt en de markttransparantie verbeteren; onderzoek doen om de voedselproductie te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van de markt en de vraag van de consumenten; een goede werking van de voedselketen waarborgen én goede relaties bevorderen tussen de schakels in de waardeketen.

Bron: interempresas.net
Publicatiedatum: