Duitse coöperatie LGV-Frischgemüse maakt de balans op
In z'n totaliteit was 2017 een uitdagend jaar voor de tuindersfamilies: na een relatief koude winter lagen ook in de maanden april en mei zowel de temperaturen alsook de hoeveelheid daglicht onder het langjarig gemiddelde, wat tot een kleinere oogst leidde. Tijdens de rest van het seizoen was de afzet stabiel, maar nam deze niet enorm toe. Onder deze omstandigheden oogstten de LGV-tuinders tot eind oktober circa 34.500 ton groenten en daarmee behaalden ze een omzet van iets meer dan 60 miljoen euro. Het lage prijsniveau in heel Europa zorgde voor een lichte omzetdaling vergeleken bij vorig jaar.
LGV-directeur Florian Bell, Foto: LGV, Kurt Kracher
Versteviging van het merk 'LGV-Frischgemüse' en directe communicatie met de consumenten
LGV-directeur Florian Bell is positief over het afgelopen seizoen: "2017 was een transformatiejaar voor LGV. Er is veel gebeurd wat betreft de strategische organisatie en de bedrijfsleiding." Naast het grote positioneringsproject 'LGV 2016-2020', dat midden 2016 in het leven geroepen werd, lag de focus volgens Florian duidelijk op de versteviging van het merk en de directe communicatie met de eindverbruikers: "In juni hebben we succesvol een eerste grote stap gezet met de opening van de eerste 'LGV-Gärtnergschäftl' in Wenen." Deze winkel van waaruit men direct aan de consumenten verkoopt, maakt meer dan ooit persoonlijk contact met de klanten mogelijk. Zo kan LGV makkelijker inspringen op de behoeftes van de klant en in de toekomst nieuwe producten ontwikkelen.