

Vegetarisch is niet meer raar
Er is niet alleen verschil tussen de verse- en diepvriessector merkbaar, ook binnen de bevroren groenten zijn er verschuivingen merkbaar qua vraag en populariteit van de groentensoorten. Heidi Goovaerts, Marketing & Innovation Director bij Ardo,merkt dat er een aantal diepvriestrends zijn op dit moment. "De trendy groenten trekken door naar de diepvriessector", vertelt Heidi. "De afgelopen twee jaar zien wij dat er ook meer vraag is naar vegetarisch eten, wat voordelen heeft voor de groentensector. Eerst werd het vegetarisch eten als een niche aanzien. Dat is nu helemaal niet meer. Daarnaast is dit een goed gegeven, ook omdat mensen nog steeds te weinig groenten en fruit per dag eten. Door de vegetarische trend eten mensen ook simpelweg meer groenten."
Een van de gevolgen van de vegetarisch trend, is volgens Heidi de verwerking van groenten in producten. "De vegaburger is ondertussen omgezet naar een hoogwaardige groentenburger waar niet alleen maar wortelen en bonen in zitten", gaat het hoofd van de communicatie verder. "Tegenwoordig kan zo goed als iedere groentensoort in de burgers zitten. Dat kunnen linzen, kikkererwten, boerenkool of pompoen zijn."
Smoothies met groenten
Wat ook steeds groter wordt? "Smoothies", gaat Heidi verder. "Niet alleen het bevroren fruit wordt steeds vaker gekocht en uiteindelijk verwerkt tot een smoothie. Ook groenten en kruiden worden steeds vaker toegevoegd aan de verse drank. Zo komt een smoothie met boerenkool steeds vaker voor. Wij verkopen een zakje bevroren groenten en fruit voor een smoothie in een portie van 125 gram. De consument hoeft daar dan zelf alleen 150 tot 200 ml vocht bij te doen. Niet alleen fruit, maar ook groenten zien we steeds meer terug in de smoothies."
Bio is booming
Maar er is meer. Ook in de diepvriessector zijn biologische groenten volgens Heidi steeds belangrijker, al is vraag naar bio niet in heel Europa gelijk. "In sommige gebieden, zoals in Scandinavië en Duitsland, is biologisch booming", gaat zij verder. "Dat blijft maar groeien. Ook in België zien wij dat biologisch steeds populairder wordt." Volgens Jan Hanssens is het echter moeilijk om de Belgische telers te overtuigen om over te stappen naar de biologische teelt, hoewel Ardo zich volgens Jan al een aantal jaar voor sterk maakt.
Hoewel trendy groenten al aangeven dat zij hip zijn, houden we blijkbaar ook van het oude vertrouwde. Daarom mixt Ardo ook mediterrane groenten met Belgische klassiekers. "Dat kan dan zijn dat bloemkool met mediterrane producten gemengd worden. Daarnaast is het grillen en zelfs frituren van groenten steeds populairder. Of denk aan gefrituurde zoete aardappelen in allerlei vormen. Dat is een groot succes."
Traditioneel
Iedereen kent de wortelblokjes en erwten uit de diepvries. Maar wat er nog meer opkomend is en bevroren te koop is? "Pastinaak, bijvoorbeeld", vertelt Jan. "Zowel in normale vorm als in frietvorm. De okra die wij verwerken is dan weer heel populair in Griekenland. We blijven ontdekken en combineren, al blijft een klassiek zoals de bloemkool altijd belangrijk. Ook de herkomst van de klassieke groenten vinden we steeds belangrijker. Zo is lokale teelt een andere trend die merkbaar is in onze sector. "