"Kent u de drijfveren van de consument?"
Vragen stellen om uiteindelijk meer inzicht te krijgen
Weet u wat er aan de keukentafel wordt beslist? Wat zijn de dagelijkse routine en het voedingspatroon op basis waarvan de keuzes worden gemaakt? Wie is er verantwoordelijk voor de boodschappenlijstjes? Hoe worden de producten beoordeeld die uiteindelijk op tafel komen? Sluiten zij aan bij de behoeftes en verwachtingen? En zullen de producten tijdens een volgende trip naar de supermarkt opnieuw worden gekozen? Antwoord op deze vragen kan op verschillende manieren worden verkregen; via (online) consumentenonderzoek bijvoorbeeld of door persoonlijke gesprekken op een beurs of festival.
Shoppers vs. consumenten: wat is precies het verschil?
In blogs heeft Prominent het vaak over shoppers, maar ook consumenten spelen een cruciale rol in het verkoopproces. Het verschil tussen deze twee definities is dat shoppers daadwerkelijk producten kopen, terwijl consumenten ook beslissingen maken en/of producten beoordelen aan de keukentafel; zij staan voor een breder spectrum aan handelingen en emoties. Juist daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in hun drijfveren.
Meer verkoop door kwaliteitscontrole en oog voor de consument
Tijdens het verkopen van een product richt men zich op de unieke eigenschappen van het product en op de behoefte en leefwijze van de consument. Wanneer deze twee aspecten naadloos op elkaar aansluiten is een salescampagne geslaagd. De consument herkent zich in de het beeld dat wordt geschetst en is getriggerd om het product te kopen. Wanneer vervolgens blijkt dat het product voldoet aan alle eisen – het valt letterlijk in de smaak – is de kans groot dat het vaker in het winkelmandje belandt.
Voor meer informatie:
Prominent
Wim van den Berg
+31 (0)6 5756 4346
w.vandenberg@doorpartners.nl
www.prominent-tomatoes.nl