Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe groentenrassen veredeld met natuurlijke variatie

Rijk Zwaan ontwikkelt groentenrassen en verkoopt daarvan de zaden aan telers over de hele wereld. In het DNA is het resultaat dat uit de zaden komt vastgelegd, zoals de smaak, kleur, opbrengst en resistentie. 'Veel mensen denken dat een plantje uit een zaadje komt, maar weten niet dat de eigenschappen uit het DNA komen. We willen uitleggen aan de consument dat we via kruisen en selecteren nieuwe soorten groenten ontwikkelen en daarbij gebruik maken van de nieuwste veredelingsmethoden', vertelt Steven van Paassen, Specialist Communication bij Rijk Zwaan.

Rijk Zwaan investeert 30% van omzet in R&D
Rijk Zwaan is een internationaal familiebedrijf dat groente veredelt met 2800 medewerkers in totaal, waarvan 1200 werkzaam zijn in Nederland. Zo'n 30% van de omzet wordt geïnvesteerd in Research & Development. Het doel van Rijk Zwaan is om nieuwe en verbeterde groentenrassen op de markt te brengen met de focus op betere kwaliteit in het belang van de teler, handel en consument.



Groenten promoten bij de consument
'We vinden dat er nog te weinig groenten en teveel ongezond wordt gegeten, denk maar aan de voetbalkantines waar de kroketten en frikandellen veel meer in trek zijn. De balans kan een stuk beter. Consumenten kunnen meestal niet bewust groenten van Rijk Zwaan kopen, want groente is vaak merkloos. Richting consumenten is ons doel niet zozeer om onze eigen groenten beter te verkopen, maar juist ook om te laten zien waar groente vandaan komt, wat een veredelaar doet en wat het resultaat is. We promoten groenten op verschillende platforms, zoals ook op World Food Day Rdam, om ervoor te zorgen dat consumenten meer groenten gaan eten,' aldus van Paassen.

Consumentenonderzoek steeds belangrijker
Steven van Paassen legt uit dat consumentenonderzoek steeds belangrijker wordt. 'Waar we ons voorheen alleen nog richtten op de teler, richten we ons steeds meer op de consument via contact met de supermarkt. Door middel van consumentenonderzoek weten we beter wat mensen wel en niet lekker vinden. Deze kennis wordt gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe groenten. Zo is bijvoorbeeld snackgroente ontstaan. Het duurt nog steeds zo'n 5 tot 15 jaar voordat een nieuw product ontwikkeld is. Doordat we steeds meer kennis hebben over DNA kunnen we tegenwoordig wel heel gericht kruisingen maken. Met de variatie die de natuur ons biedt komen we steeds efficiënter tot rassen die inspelen op de wensen uit de markt.'

Moderne groenten natuurlijk veredeld
Op World Food Day Rdam kunnen consumenten meer te weten komen over Rijk Zwaan en de toekomst van groente. Met het zaden-raden-spel kunnen de juiste zaden bij de groenten worden geraden. Daarnaast is het mogelijk om van wild tot hedendaagse typen tomaten te zien en wordt onderzocht wat bij de bezoekers de visuele voorkeur is van kleurtomaatjes. Tot slot wordt de Salanova sla gedemonstreerd, die in één keer uit elkaar valt in kleine blaadjes als je het hart eruit snijdt. 'De Salanova is een prachtige soort sla, verkrijgbaar in verschillende kleuren en soorten, die makkelijk te bereiden is. Hiermee laten we zien dat we ook met natuurlijke variatie moderne groenten kunnen veredelen. Ondanks de toename van automatisering en genetische kennis doen we nog altijd heel veel met de hand en met behulp van de bijtjes.'



Voor meer informatie:
www.worldfooddayrotterdam.nl
Publicatiedatum: