Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers dol op radijs tijdens Oktoberfest

Twee giganten uit München, een samenwerking van bijna twintig jaar: het Oktoberfest, het grootste volksfeest ter wereld en het bedrijf 'Früchte Feldbrach', één van de grootste groentengroothandelaren uit de markthallen van de stad, zorgen er ook deze herfst weer samen voor dat het Oktoberfest een succes gaat worden.


Foto: fruit-/chocoladespiesen

Mijnheer Kieslinger, tijdens het Oktoberfest is het een drukte van belang in München. Is het voor u en uw medewerkers dan ook een hectische chaos of gaan de zaken gewoon rustig verder?
"Voor ons vormt het Oktoberfest geen grote stressfactor. Doordat de groothandel direct in de buurt van de 'Theresienwiese' ligt, hebben we nauwelijks een afstand af te leggen. Dat is erg praktisch. In de ochtend sturen we een chauffeur naar het Oktoberfest, die in twee tot drie uur alles aflevert. Hier is nauwelijks extra werk aan verbonden. Het enige dat ons werkverloop tijdens de twee weken Oktoberfest een beetje uit het ritme brengt, zijn de leveringen op de zondagen. Normaal gesproken werken we op zondag niet overdag, maar pas aan het begin van de nachtdienst om 22 uur. Tijdens het Oktoberfest moeten we per uitzondering dan ook op zondag vroeg in de nacht beginnen."


Christian Kieslinger, directeur van Früchte Feldbrach - Foto: Grossmarkt Sendling

Wat is voor u de grootste uitdaging tijdens het Oktoberfest?

"Ieder jaar weer is het een uitdaging om op vrijdag in te schatten hoeveel producten er nodig zijn voor de zaterdag en de zondag. We kopen voor het weekeinde in en moeten afwegen hoeveel onze klanten de komende dagen zullen bestellen. Daarbij speelt het weer een grote rol. Als het regent en er een temperatuur van acht graden is voorspeld, gaan er minder producten weg dan bij stralende zonneschijn. Het weer in het oog houden en op basis hiervan alles in te calculeren, is moeilijk. Vooral omdat er perse voldoende moet zijn voor de bezoekers van het Oktoberfest. Door de veiligheidsvoorschriften kunnen we alleen 's morgens tot negen uur leveren. Nabestellen is niet mogelijk. Daarom moeten vroeg in de ochtend de kwantiteit en kwaliteit kloppen."

Wat waardeert u in het bijzonder aan het Oktoberfest - als ondernemer maar ook privé?

"Zowel als ondernemer als privé denk ik: het Oktoberfest is een instituut. Het hoort bij München net zoals de markthallen van de groothandel in Sendling. Het gave is dat iedereen het Oktoberfest kent, waar hij of zij ook vandaan komt. Daarom is het voor ons bedrijf ook zo belangrijk om ieder jaar van de partij te zijn. Niet alleen omdat het voor ons zakelijk het highlight van het jaar is, maar ook omdat het een prestige-aangelegenheid is om het Oktoberfest als een belangrijk onderdeel van München te mogen beleveren."

Welke groente is tijdens het Oktoberfest de verkooptopper?
"Heel klassiek Beiers: radijs. Tijdens het veertien dagen durende Oktoberfest hebben we bijna 40 procent meer radijs nodig dan in een normale week."

Een maand geleden vierde u uw 20-jarig bedrijfsjubileum. Waarop bent u bijzonder trots na deze vele jaren?
"Op onze vele medewerkers die al jarenlang hun werk doen. Sommigen zijn meer dan tien jaar geleden bij ons in het magazijn begonnen en zijn inmiddels opgeklommen naar verantwoordelijke posities. Het is mooi om te zien hoe de medewerkers met ons bedrijf meegroeien. Dat velen ons zo lang trouw blijven, toont ons bovendien dat het werkklimaat goed is. De groothandel is veeleisend als werkplaats: vroeg opstaan, werken in een koud magazijn en stressvolle, snelle leveringen afhandelen. Als we onder deze omstandigheden onze medewerkers weten te behouden zijn wij hier blij om. Daarom willen we het jubileum aan het einde van dit jaar met al onze medewerkers vieren."
Publicatiedatum: