Syngenta organiseerde op 12 september het Paprika-Event – Hoe kleurt de toekomst van paprika? Tijdens het event werd ingegaan op verschillende trends in de sector, zowel op vlak van productie als consumentengedrag. Dit alles met als bedoeling om de sector te inspireren voor succes in de toekomst.

Ongedwongen sfeer, inspirerende presentaties, veel interactie en discussies, bijzondere locatie
In de middag kwamen zo'n 50 genodigden uit de hele sector bij elkaar op de SS Rotterdam. Bij aankomst is het duidelijk dat Syngenta haar plek heeft in de paprikasector. Als zaadveredelaar is Syngenta namelijk nummer 2 wereldwijd in de blokpaprika met rassen voor allerlei type teelten in allerlei types klimaat.

Deelnemers werden op de boot ontvangen met een kopje koffie en gebak voordat het inhoudelijke programma begon.
Kurt Lefebvre, Vegetable Seeds Business Unit Head van Syngenta keek terug op 150 jaar innovatie binnen Syngenta Groentezaden en wierp ook een blik op de toekomst van paprika binnen Syngenta, waar veel kennis, passie en sterke teams iedere dag alleen met paprika bezig zijn. Met de onlangs geïntroduceerde rode Gina, een ras met sterke potentie, geeft Syngenta duidelijk aan om mee te willen doen in de rode paprika markt.

Na een korte, speelse quiz die deelnemers op scherp zette, gaf Patrick Zwaan (Sectormanager Tuinbouw Rabobank) een beeld van de Nederlandse paprikasector, waar de kansen zitten en hoe gewerkt kan worden aan een robuuste onderneming in 2026. Rabobank ziet veel groeipotentieel in de sector en is zeer actief in het begeleiden van bedrijven.

Rik Lootens, Global Portfolio Manager bij Syngenta, geeft nadien een overzicht over de wereldwijde paprikateelt met een focus op Zuid Europa: productiegebieden, afzetstrategieën, ontwikkelingen en evoluties. Ook daar kwam duidelijk naar voren waar de kansen voor de Nederlandse paprikateler er zijn!

Edwin Vels (Consumer Data Expert) nam het publiek na een gezellige pauze mee in de wereld van de consument en hoe deze kijkt naar producten in de supermarkt. Hij legt wat commodity goods zijn en hoe we onze gezonde, kwalitatieve, verse paprika beter kunnen positioneren in de supermarkt. Zijn presentatie "Zet de shopper en de gebruiksmomenten ce

Na de presentaties ontstond er een goede interactie tussen het publiek en de sprekers, waar veel interesse voor de besproken onderwerpen was te zien. Tenslotte konden alle deelnemers van een heerlijke walking diner genieten in een ongedwongen en gezellige sfeer. Discussies gingen door maar vooral met veel enthousiasme: deelnemers waren nieuwsgierig gemaakt, geïnspireerd en bewust van de uitdagingen die de hele sector moet mobiliseren. Missie geslaagd!

Bekijk de fotoreportage hier.
Voor meer informatie:
Voor meer informatie:

www.syngenta.com