Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Spaanse groenten- en fruitconsumptie met 8% gestegen
Volgens de gegevens van het onderzoeksbureau Nielsen steeg de Spaanse groenten- en fruitconsumptie het afgelopen jaar met 8% (april 2016 – april 2017). Deze cijfers werden deze week bekendgemaakt tijdens het Groenten en Fruit Congres van AECOC (Association of Manufacturers and Distributors of Consumer Goods) in Valencia.
Consumptie
Dit is een positief gegeven aangezien de consumptie van fruit met 8,5% steeg ondanks een prijsstijging van 5,7%. Hetzelfde gebeurde bij de groenten, die 6,8% duurder waren terwijl de consumptie steeg met 7,4%.
De prijsstijging was zichtbaar bij fruitsoorten zoals citroenen (8,5%), kersen (8,6%), watermeloen (8,6%), bananen (7,1%) en perziken (8,4%). Daarnaast zijn er 9 nieuwe categorieën die slechts goed waren voor 11% van de totale fruitafzet, maar tegelijkertijd wel 27% van de groei vertegenwoordigen: onder andere de bosvruchten, kersen, avocado's, vijgen, papaja's, mango's, kaki's en granaatappelen.
Opvallend
Voor wat betreft de groenten stegen de prijzen opvallend bij de komkommers (12% duurder), maar steeg de verkoop wel met 2% en bij de paddenstoelen (6,4% duurder) met een verkoopstijging van 7%.