100 kilometer rijden om in de kas werken
Elke dag meer dan 100 km rijden om in de kas te gaan werken. Het is een absurde situatie, maar het komt wel voor. Oorzaak is het tekort aan huisvestingsmogelijkheden voor arbeidsmigranten in het Westland.
Eerder deze maand spraken Jan Willem van der Meer van NL Jobs en Nic Poot van Westflex zich uit tijdens de raadsvergadering van de gemeente Westland. Westflex heeft momenteel zo'n 1400 arbeidsmigranten aan het werk, waarvan de helft in het Westland. "We komen op dit moment 150 tot 200 bedden tekort in het Westland", vertelde Nic toen. Ook bij NL Jobs kennen ze dit probleem. Een van de oorzaken hiervan is volgens Jan Willem de Wet Werk en Zekerheid. Omdat dit onzekerheid oplevert voor de arbeidsmigranten, laten arbeidsmigranten de huisvesting vaker door het uitzendbureau of werkgever laten verzorgen. "Wij als NL Jobs vinden het onze taak om deze mensen om een juiste manier te huisvesten, maar dit wordt steeds moeilijker."
Waar?
Maar waar moeten de woningen komen? Daar zit momenteel de crus. Volgens wethouder Frank Rijneveen is huisvesting bij tuinders ongewenst. Ook langdurige bouwplannen staan niet op de voorkeurslijst. De commissie ziet meer in tijdelijke huisvesting in semi-permanente bouw, naar het voorbeeld in Horst. En dan komt het volgende probleem: De provincie wil dat er geen grootschalige huisvesting in het buitengebied komt en de gemeenteraad ziet grootschalige huisvesting in de kernen niet zitten.
Bijeenkomsten
Wethouder Rijneveen is momenteel met de problemen aan de slag. Uit zijn eerdere onderzoek bleek dat er een tekort is aan 1.250 wooneenheden, voor 2.500 personen.
Hij heeft toegezegd een bijeenkomst met de LTO, de uitzendorganisaties, de Raad en de Provincie te organiseren. Ook komt-ie met een plan voor tijdelijkehuisvesting voor arbeidsmigranten, bijvoorbeeld in semi-permanente bouw op locaties als de Burgemeester Elsenweg in Honselersdijk.
"De bedoeling is dat er snel oplossingen komen", vertelt Nic. "Maar de vraag is hoe ver het lukt. Met portcabines zouden we volgend jaar al een stuk verder kunnen zijn - maar dan moet iedereen wel op één lijn zitten. Nu verschillen de dorpen en de provincie nog te veel van elkaar."
En dat is ernstig, vindt hij. "Uiteindelijk staat hiermee het voortbestaan van het Westland op het spel. Als we achteroverleunen terwijl er geen faciliteiten zijn voor werknemers, trekt iedereen hier weg, verpaupert de regio en hebben we niet meer te eten. Er wordt gewerkt aan verkaveling in de regio, aan nieuwbouw - dit hoort daar ook bij. Dit is niet alleen een probleem van de tuinbouw. Dit is een probleem van iedereen. Dat kwartje begint langzamerhand te vallen."