Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leon Vissers, The Greenery:

"Toenemende vraag rabarber, maar marktbalans blijft fragiel"

Tholen - De vraag naar rabarber neemt jaarlijks toe. "Zeker in de geforceerde teelt blijft het aanbod achter bij de vraag. Anderzijds is die groei niet oneindig, want bij iets te veel aanbod is de marktbalans heel fragiel", vertelt Leon Vissers, die binnen The Greenery verantwoordelijk is voor de afzet van rabarber. "Dat zagen we afgelopen jaar toen het prijsniveau in oktober en november wekenlang rond de 7-8 euro lag. Dat schrok klanten af, waardoor de prijs richting Kerst naar een niveau rond de 1-1,50 euro daalde."



De geforceerde start ongeveer vanaf week 40. Volgende week gaat bij The Greenery de tunnelteelt van start, die duurt tot week 16. Kort daarop start de natuurteelt. "De afzet van de geforceerde rabarber is hoofdzakelijk gericht op Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en het Midden Oosten. Op de binnenlandse markt vindt men de rabarber dan te duur. De export van de rabarber uit de tunnels is hoofdzakelijk gericht op Duitsland en Zwitserland. In Nederland zijn mensen vaak bereid pas geld voor rabarber neer te leggen na de tunnelperiode", vertelt Leon.

"Maar we zien de vraag op de binnenlandse markt wel toenemen. In veel recepten en kookboeken komen we rabarber tegen. Het is natuurlijk ook een product met uitstraling. Ook de zoete taarten/cakes in supermarkten geven een niche-product als rabarber de nodige stimulans", vervolgt Leon. The Greenery verkoopt de rabarber hoofdzakelijk in dozen van 6 kg.

"Het is geen product dat je er even bijdoet, want het is een intensieve teelt en het duurt wel drie jaar voor de rabarber klaar is om op de markt te brengen. Ons areaal is groeiende en onze telers groeien gecontroleerd mee met de markt. Daarnaast hebben een aantal 'tunneltelers' zich bij ons aangesloten. Maar we waken voor een te snelle groei, want in een moeizame markt laat men een niche-product als rabarber ook makkelijk vallen."

Voor meer informatie
Leon Vissers
The Greenery
Tel: 0180-656977
Mob: 06-51716466
l.vissers@thegreenery.com