Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Viering van de tomaat in Almería met 25.000 man

Het grote tomatenfeest in het centrum van de stad Almería trok op 18 februari zo'n 25.000 feestvierders. Elk seizoen produceert de provincie ongeveer een miljard kilo aan verschillende soorten tomaten, waarvan 70% naar internationale markten wordt geëxporteerd.

Het evenement was georganiseerd door bedrijven uit de groenten- en fruitsector, samen met lokale mediapartners (de krant La Voz de Almería en Cadena SER), met steun van de gemeenteraad van Almería, de provinciale raad en het financiële instituut Cajamar. Alle activiteiten waren gericht op de voedingswaarde en gastronomische eigenschappen van de tomaat en de mensen en bedrijven die dit product het belangrijkste maken in de levensmiddelensector van Almería.



's Ochtends begon de viering in het hart van de hoofstad, op de Plaza Vieja, met het ritme van de Charanga groep en een ontbijt met brood, tomaat, olijfolie en koffie. Voor lunch was er brood met worst en gazpacho. Beide lekkernijen werden verkocht voor maar één euro ten bate van het Rode Kruis en ANDA (vereniging voor kinderen met een handicap in Almería).

Tussendoor waren er verschillende activiteiten, voornamelijk voor kinderen. Er was een dansworkshop, een tekenwedstrijd (met publicatie van de winnende tekeningen in La Voz de Almería) en een workshop schminken, allemaal in de feesttent van het Rode Kruis.



Op het plein in het centrum vond er de hele morgen een tomatenproeverij plaats georganiseerd door Fundación Tecnova, het referentie- en onderzoekscentrum binnen de ondersteunende sector voor de landbouw, naoogst en verpakking van levensmiddelen. Ook kon men de tentoonstelling bezoeken: '10 redenen om verliefd te worden op tomaten uit Almería', waar de nadruk lag op de kwaliteiten, het gebruik en de sociaal-economische argumenten voor de kwaliteit van de tomaten uit Almería. Diverse levensmiddelenproducenten hadden er een stand: Agrupalmería, Almazara de Canjáyar, Caparrós Nature, Cervezas Origen, Agroponiente, Vegacañada, Embutidos Alpujarreños de Laujar, Sabor a vida en Café Salvador.

Verder was het uiteraard mogelijk om tomaten te kopen. Voor één euro, ook bestemd voor de benefietinstellingen, kon een volle tas tomaten gekocht worden van Casi, Única Group, La Unión, Vicasol, Hortamar, Coprohnijar, Agroponiente, Vegacañada en Agrupalmería.

Het hotelwezen in de hoofdstad droeg ook bij aan de promotie van het product door speciale tapas te serveren. Zestien bars en restaurants in het centrum van Almería hadden zaterdag en zondag tapas in hun menu opgenomen waarvan het belangrijkste ingrediënt de tomaat was: Lamarca San Francisco, Taberna Nuevo Torreluz, 2 Culturas, Habibi, Quinto Toro, Foody Allen, El Chaflán, La Encina, Bella Ciao, Bodegas Las Botas, Bodeguilla de la Contraviesa, La Consentida, La Tahona, Cervecería Baviera, Doña Lola en La Maltería.



Concert en eerbetoon aan vrouwen in de landbouw
Het hoofdevenement op deze tomatendag bestond uit een optreden van de bekende muziekgroep Los Vinilos, die vanaf de ochtend tot de middag pop bracht uit de jaren 80. Tijdens de pauze werden de vrouwen in de landbouw in Almería in het zonnetje gezet. In deze derde editie wilde de organisatie van de tomatendag de inspanning, het werk en de intelligentie van duizenden vrouwen werkzaam in de tomatensector erkennen, waardoor Almería wereldwijd als tomatenhoofdstad wordt gezien. Sommige dames werden extra gehuldigd met een gouden insigne. Op de Plaza Vieja in Almería was 's ochtends verder ook een tentoonstelling te zien van Seat en Ford auto's, kon er live de radio-uitzending van een speciaal radioprogramma worden bijgewoond en konden er foto's worden gemaakt met de mascotte Tomatal. Kortom, een compleet dagje uit voor het hele gezin ter ere van Almería als tomatenhoofdstad.
Publicatiedatum: