Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
20 dagen
Marokko: tomaten met lange houdbaarheid
Het in Marokko gevestigd teeltbedrijf Agrosem heeft een nieuw tomatenras ontwikkeld, die zowel het tomatenseizoen kan verlengen als een langere houdbaarheid heeft. De nieuwe tomaat staat bekend als SV7 - 886TH, oftewel Mexico 86. De Mexico 86 is een medium ras met een houdbaarheid van 20 dagen. De smaak en de kleur zijn een verbetering op een ouder tomatenras van Afrosem, de Pitpanza.
Volgens Mohamed Itaki van Agrosem is de Mexico 86 ontwikkeld om een oplossing te vinden voor problemen die het bedrijf tegenkwam met de Pitpanza. "De Mexico 86 is bestand tegen ziektes zoals het leaf curl virus. Ook kunnen we met deze tomaat onze leveringsketen verbeteren, omdat we nu ons seizoen langer door kunnen laten lopen. We zijn dankzij de langere houdbaarheid in staat om aan Rusland te leveren. Dat is een moeilijke markt wegens de lange afstand, maar tot nu toe gaat het goed."
Agrosem exporteert zijn tomaten naar Europa met als belangrijkste markten het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het bedrijf is van plan om in de toekomst te investeren in de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde rassen. "Het ontwikkelen van nieuwe rassen is niet zo makkelijk als het opzoeken van nieuwe tomatensoorten. Het heeft tijd nodig, maar we moeten hiermee door blijven gaan," voegt Mohamed Itaki toe.
Agrosem is opgezet in 2007.Het bedrijf werkt samen met bedrijven als Monsanto, Seminis en Yuksel Seeds. Agrosem heeft drie locaties in Agadir, waarbij elke locatie zijn eigen commerciƫle team heeft.