

Essentieel
Hij geeft aan dat je voor een goed kloksysteem drie essentiële voorwaarden nodig hebt. "Allereerst heb je voldoende volume nodig: een kritische massa aan product is essentieel. Daarnaast hebben de Belgische veilingen de voorbije 35 jaar permanent gewerkt aan het verbreden en intensiveren van het afzetkanaal, dit door permanent te investeren in een breed, transparant en open verkoopsysteem gebaseerd op de meest moderne en performante technologieën. Als laatste komt uiteraard een rigoureuze opvolging van de kwaliteit van de groenten. Deze combinatie maakt het verschil en heeft dit seizoen nog maar eens bewezen hoe betere prijzen uit de markt gehaald worden. Nemen we als voorbeeld prei. Het rigoureuze kwaliteitsbeleid van de voorbije twee jaar, gebaseerd op een rassenkeuze die inzet op kwaliteit en houdbaarheid; het opvolgen van het merkenbeleid tot bij de eindklant en het vermarkten via een heel open en transparant kloksysteem werpt duidelijk haar vruchten af. Op exportmarkten wordt West-Vlaamse prei gevraagd en deze markten zijn bereid om meer te betalen voor ons Flandria-product. In vergelijking met andere exportlanden zien we dat onze preiprijzen substantieel hoger liggen. Gratuit beweren vanuit Nederland dat de klok de prijs bij prei negatief beïnvloedt, is dan ook de werkelijkheid ontkennen. Ook bij bloemkool hebben we het afgelopen seizoen vastgesteld dat de klok werkelijk het verschil maakt. Ondanks de vrij grote volumes van de afgelopen weken (tot 80,000 stuks per marktdag), stegen de prijzen voor kwaliteitsbloemkolen de voorbije week tot bijna 2 euro. Weet dat in deze periode de prijs betaalt door de Nederlandse handel aan de producent ergens rond 0,80 euro bleef hangen !"
Bloemkool en andere glasgroenten
De Franse bloemkooltelers die zich nu bij REO aansluiten zullen zorgen voor een extra volume van ruim 3 miljoen bloemkolen. "Naast bloemkool zal het productaanbod zich langzaam uitbreiden. Aangezien Frankrijk onze tweede thuismarkt is, en dus essentieel is voor onze exporthandel, willen we ook meer producten uit dit land aan kunnen bieden. Volgend jaar gaan we ook van start met een nieuw glastuinbouwgebied van ruim 50 hectare in Noord-Frankrijk, daar kunnen REO-telers diverse glasgroenten gaan produceren. Vanaf 2017 worden ook glasgroenten uit Frankrijk verwacht voor de klok."
Gesprekken met andere Franse coöperaties
De REO Veiling heeft eerder reeds samenwerkingspogingen met Noord-Franse coöperaties opgestart. De stappen die nu gezet worden gaan verder in de diepte. "Het is een grote stap als het gaat om samenwerkingen over de (taal)grens. De overtuiging tot samenwerken om de klokverkoop als motor van de teelt te behouden is er bij de Franse en West-Vlaamse bloemkooltelers. Daarnaast zijn we intensief in gesprek met diverse coöperaties die interesse tonen voor ons project. We willen in de toekomst steeds meer Frans product aan de Franse markt kunnen aanbieden en zo een partner worden die "incontournable" is op deze markt."
Voor meer informatie:
Paul Demyttenaere
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare, België
Tel: +32 (0)51 231 200
Fax: +32 (0)51 231 289
[email protected]
www.reo.be