AH filmt 'buitenbeentjes' in kas Hartman
Albert Heijn startte vorig jaar met de verkoop van de Buitenbeentjes. "Als product hebben we in eerste instantie een doos bedacht met een seizoensmatige wisselende invulling. Deze hebben we online aangeboden en ook in de winkel. Later zijn we gaan uitbreiden met appelen, peren en paprika's en er komen nog meer toevoegingen aan", liet de retailer deze zomer weten.
Er is ook kritiek op de actie. Kromkommer, de organisatie die zich inzet voor eerherstel misvormde groenten, is enerzijds blij met de inspanningen van Albert Heijn. "Maar wij zitten wel met één belangrijke vraag: waarom presenteert AH in hun commercial de gekke groente als 'lelijk' en 'goedkoop'?" bloggen ze. "De reden waarom gekke groenten tot nu toe geen vaste plek in de winkels hebben, is omdat zowel de retailer als consument ze vaak ziet als onbekend en minderwaardig. Door op landelijke televisie te benadrukken dat de groenten 'lelijk' en 'goedkoop' zijn, bevestig je deze bestaande perceptie. Terwijl als we het probleem écht willen oplossen, het juist zo belangrijk is om de kwaliteitsperceptie om te draaien tot iets positiefs." Lees de hele blog van Kromkommer hier.